Atenție, dispariția conține nuditate

Screenshot (204)

Dacă acum doi ani, când a avut loc premiera Film-Socialisme, Godard și-a motivat refuzul de participa la Cannes (printr-un fax; „suferă de probleme grecești”), cu o săptămână în urmă el declara presei franceze că nimic nu-l (mai) poate convinge să asiste la proiecția filmului Adieu au langage, intrat în competiția oficială. Nici dacă îi bat la ușă, nici dacă îi acordă Palme d’Or (pe care, în caz că îl ia, plănuiește să i-l ofere consilierului lui fiscal). Așa cum explică în interviul realizat de Canon Europa, traseul participării la un festival de film a devenit următorul: plecând de la iluzia că o să te întâlnești cu persoane interesate de film (al tău sau în general), mănânci un bufet, ești „escortat” până la sala de proiecție, apoi condus cu mașina la hotel, după care, a doua zi, realizezi că ești singur. Pentru Godard, festivalul de la Cannes nu mai înseamnă de mult o „familie” și, în numele contradicției, și-ar dori să nu-i acorde nici un premiu. Despre Film-Socialisme (2012), care, din punct de vedere ideatic și nu numai, comportă asemănări cu Adieu au langage, am scris aici [„Quo vadis, Europa?”], în caz că sunteți interesați și de „farsa” pe care Godard a jucat-o atunci publicului de la Cannes.

Screenshot (202) Adieu au langange (2014), behind the scenes. (c) Wild Bunch

În interviul de 45 de minute, Godard răspunde la mai multe întrebări legate de tehnica cinematografică. Însă, răspunsurile sunt bine condimentate cu mici istorii, cum e cea a lui Monet care, privind bălțile de nuferi, își spune, nu văd nimic, așadar trebuie să pictez ceea ce nu văd. Sau cum să filmezi spațiul dintre el și ea. În sfârșit, ceea ce deplânge Godard este existența limbajelor și a lipsei de discurs. Dăm nume lucrurilor, din ce în ce mai multe nume și, amintindu-l pe Hamlet, am rămas doar cu „cuvinte, cuvinte, cuvinte”. Nu există discurs, deci unitate. Așadar, Adieu au langange sau cum e posibil să-ți iei rămas bun de la ceva ce nu a existat în nici un interval istoric.

Screenshot (205)Camera „cu doi ochi”, proiectată de Fabrice Aragno (director de imagine) și folosită în filmările Adieu au langage; EOS 1D C (x2) + 3D rig; (c) Jean-Paul Battagia

Comentarii

comentarii

Scroll to top