Avem sau nu avem?
Rareş Petrişor, 13.04.2010, 16:21

Mă tot preocupă această întrebare şi o adresez tuturor celor pe care ajung să-i cunosc îndeaproape: are sau nu România vreo şansă să iasă din marasm? Dacă da, cum?
Străzile sunt pline de oameni muţi şi surzi. Adolescenţii îşi permit luxul unui zâmbet: ţine până la prima angajare, când îşi dau seama că ar fi avut mai multe şanse pentru o carieră solidă dacă tata ar fi avut un business, dacă ar fi… “ştiut” pe cineva, dacă ar fi arătat mai bine etc. Repere morale pentru această etapă a vieţii: fotbaliştii, maneliştii, distruşii de prin cluburi, “vedetele” cu creier microscopic.
E adevărat, nu toţi sunt la fel. Cei care se încăpăţânează să parieze pe România o fac (aproape numai) pentru că există încă oportunitatea unui business profitabil, deşi riscant. Tragi la întâmplare, până la urmă cade ceva. Duci un trai decent. Îţi iei o carte. Mai mergi pe la ai tăi. Mai bagi două zile la mare. Trei zile la Barcelona. Un weekend în Turcia. Sau în Creta. Sau în Austria.
Nimic nu e clar, nimeni nu-ţi spune verde-n faţă ce vrea sau cine e, de la tâlhar la zapciu. Nu ştii în ce tabără eşti nici măcar după ce mori (vezi morţii din ’89). Cultura de calitate se zbate să supravieţuiască. O face, bravo ei. Te chinui să o găseşti, să o respiri nealterată de vandalismul gălăgiei cotidiene. Ţopârlanele sunt pe primele pagini. Din nou, bravo lor, cum să nu, dacă avem miniştri care-şi autolegitimează morala pozând languros, complet încălţaţi, în reviste de carne.
Avem vreo şansă să regăsim o linie de plutire în educaţie? Să lăsăm Occidentul să ne civilizeze? Sau Orientul? Avem vreo şansă să îi corectăm pe cei care constant ne fură din buzunar şi din timp folosindu-şi relaţiile, intrând în faţă, ocupând locuri de neocupat, blocând industrii, tembelizând tagme întregi de profesionişti, prostituând o Românie întreagă, târând tot ce are mai bun ţărişoara asta prin bordelul împuţit al minţii lor înguste care nu face diferenţa între bâtă şi stilou?
Avem vreo şansă să îndreptăm proastele obiceiuri ale statului care ne duşmăneşte deschis de peste 50 de ani? Putem să decantăm din sângele nostru şmechereala, descurcăreala, superficialitatea? Putem să ne dezmoştenim de autovictimizare, să încercăm să ne facem treaba BINE şi să respectăm legea (bună, rea) cu orice preţ? Avem vreo şansă să ne respectăm simbolurile naţionale şi în afara stadioanelor?
Putem încerca să arătăm celorlalţi că există viaţă şi dincolo de trivialităţile – manifestate prin simpla prezenţă a unor inculţi (superioritatea numărului de docţi din redacţii sau management nu justifică, nici măcar comercial, dejecţiile din presă) – de mass media mainstream? O să trăim într-o zi cu nădejdea că avem justiţie, poliţie, educaţie? Doare pe cineva că preţul IMENS plătit pentru ducerea copiilor la grădiniţă este o cumplită restrângere a dreptului la educaţie? Îi pasă cuiva de distanţa uriaşă dintre pachetul cunoştinţelor teoretice dobândite în facultăţi şi aplicabilitatea lor teoretică?
Provoacă vreun fior cuiva că suntem în Evul Mediu în ceea ce priveşte transportul, sănătatea, serviciile (calitatea şi controlul lor), infrastructura, cercetarea. La ţară e dezastru – agricultura e pe butuci. Mai merge de-un porc, de-o ţuică. De-un parastas. Oraşele de provincie sunt seara pustii – tinerii se mai adună prin baruri şi-şi îneacă visele-n vodcă veselă. Un spectacol de teatru ici, un festival colo. În ţara lui Enescu şi Brâncuşi. Sigur, o să-mi sară-n cap toţi prietenii, cunoştinţele, cititorii: uite aia, uite-o p-ailaltă, avem o prim balerină, avem un pianist, avem scriitori tineri, avem artişti. Regizori premiaţi. “Haide, dom’le, că se mişcă!” Uitaţi-vă-n jur: chiar credeţi asta?
Mi se pare că stăm cu miştocăreala la masă, la un borş. Seara de ieri a fost grea: a trebuit să vedem ce au mai făcut Gigi, Piţi, Kiki, Miki, Fifi şi Dili. Cum au mai pătimit ei pentru echipele, firmele şi familiile lor. Stăm, aşa, şi ne bucurăm că am supravieţuit furând fără să ne vadă şeful, care fură la rândul lui fără să-l vadă directorii, care fură la rândul lor fără să-i vadă preşedinţii, care abia scot cămaşa în faţa acţionarilor, bucuroşi că au mai dat o ţeapă statului. Care fură şi el, că e an electoral.
Miştocăreala e sora mai tânără şi mai sexy a unei morţi lente, dar sigure. E amanta perfectă: te lasă fără nimic într-o singură noapte. Ne-am furat singuri o viaţă întreagă. Poate ne oprim.
Avem vreo şansă?
Categorii: Arts & culture,Domestic,Opinion
Tags:
Bookmark and Share

De acelasi autor

Din Arts & culture

Din Domestic

Din Opinion

16 comentarii

[...] Mai multe detalii in legatura cu articolul ” Avem sau nu avem? ” gasiti aici: Avem sau nu avem? [...]

Călăraşi | Avem sau nu avem? | Călăraşi | Stiri Calarasi | Express de Calarasi | saptamanal de informatie si atitudine added these words on Apr 13 10 at 16:39

nu, n-avem. si nici sa te sinucizi nu-i asa usor

tristetea pamantului added these words on Apr 13 10 at 16:55

C-est’ copil? Bineinteles ca nu avem. Bucata asta de pamant pe care ne taram a fost intotdeauna (dar intotdeauna!) patria solutiilor individuale. Nu a sistemelor. Construim individual si distrugem colectiv – aceasta este taaara meeaaa si neamul meu cel rrrrroooomanesc…

Victor Furacu added these words on Apr 13 10 at 17:28

O, sinuciderea mi se pare o soluţie îndepărtată. Şi incomodă. Există sisteme, Victor, nu le vezi? Roadele lor împânzesc străzile, şcolile. Totul pare putred. Ce e extraordinar e că nu pare să explodeze ceva, deşi mulţi dau semne de sufocare. Găsim o supapă, ceva… şi gata! O luăm de la capăt, ca nişte căutători de aur care sapă în mizerie pentru a găsi ceea ce numai ei vor să creadă.

Rareş Petrişor added these words on Apr 13 10 at 18:10

@rares
desigur, dar nu la sisteme de-alea ma gandeam. ca asa si capra vecinului e un sistem, ba chiar si nitel patentat si patinat de vremuri. dar nu se pune, nu? inca o data, eu nu cred ca exista aici, la romania, vreo alta sansa decat cea individuala. ne lipseste din adn treaba asta cu lucrurile proiectate si implementate care sa functioneze pentru comunitate. “fiecare cu pizda ma-sii” nu e doar o zicere populara.
si te rog, nu deschide supapa mesterului manole (romania e tara in care tot timpul se incepe cate ceva, dar niciodata nu se termina nimic), ca iti trebuie un serial mai lung decat the young and the restless doar pe subiectul asta. ;)
nu explodeaza mamaliga tocmai pentru ca stam cu mistocareala la masa, cum ziceau clasici in viata.

Victor Futacu added these words on Apr 14 10 at 02:39

Regret și eu adesea că această țară e locuită. Precum ai spus și dumneata parcă nu știi niciodată precis dacă faci parte din turma de oi negre sau albe. Dacă cel cu care vorbești chiar crede în ce spune sau nu.
Suntem indiferenți față de orice, zugrumați de povara rutinei și a ratelor. Trăim într-o veșnică resemnare și parcă nu putem concepe că se poate ceva mai bun dincolo de cuburile comuniste în care locuim. Iar cei care se întorc plini de entuziasm și idei din țări înstrăinate sunt treptat re-asimilați și storși de optimism.
Dar…. (copil optimist fiind am totuși un ”dar„ ) eu cred că nu vom fi mereu țara lui ”curb your enthusiasm”, doar că acestui neam îi place să simtă cuțitul cât mai adânc ca să reacționeze cu adevărat.

Ancuța added these words on Apr 15 10 at 01:10

Victor, da, ne batem joc chiar şi atunci când explodează.
Anca, rutina şi ratele nu sunt o scuză: sunt probleme pe care ţi le construieşti singur. Mergem cu pantalonii rupţi în fund, dar avem cel mai “şmecher” telefon mobil, abonament la satelit, rate la televizor si maşini mai mari decât plapuma. Există părerea că trebuie să suferim ca să ne trezim. Sau poate că aşa trebuie în general.

Rareş Petrişor added these words on Apr 15 10 at 13:03

Nu. Acum, nu.

Gaspar added these words on Apr 24 10 at 13:28

pt ca m-ai provocat (!!!) o sa iti zic ce cred eu.
DA avem o sansa. Avem sansa ca toti scriitorii de orice fel care isi manifesta nemultumirea, toti comentatorii ce zic ca nu avem vreo sansa, toti chibitzii asa ca mine care citesc dar nu scriu nimic, neavand a spune ceva “cu valoare adaugata” sa NU mai faca niciunul din lucrurile de care te minunezi tu in postul asta
si atunci probabil vom avea o societate impartita in doua unii care accepta si unii care nu accepta mizeria asta dar e o sansa ca cel putin sa putem (con)vietui pe paliere diferite fiecare cu lumea lui, cu ziarele lui, cu cartile lui cu casa lui cu copiii si valorile lui . Eu cred ca asa e si in occidentul aurit unde noi ajungem de regula ca turisti si mai putin ca locuitori efectivi
ai fost la Londra cu metroul in zoma 6-7? te-ai dat jos sa vezi cum arata oamenii aia? ce asculta? cu ce se imbraca? cum locuiesc? toti supusi ai majestatii sale ! Eu am fost si pot sa iti zic doar ca era la fel ca la noi in ferentari sau la tara….

mama lui andrei added these words on Apr 27 10 at 16:41

mama lui Andrei, deja avem o societate divizată: cei care cred că muntele se mişcă si cei care îl ţin în loc cu puteri ce cresc pe zi ce trece. Scriitorii îşi manifestă nemulţumirea, chibiţii şi comentatorii sunt uneori foarte acizi: nu e suficient. Problema nu este divizarea, firească oricărei naţiuni (sau, mă rog, stratificarea), ci felul în care reuşeşti să conservi valorile. Şi apoi să le pui în valoare. Dacă aş avea o cafenea în care să nu aud, măcar într-o dimineaţă, “ce plm?”, aş începe să fiu mai optimist. Ştii, există nişte “semne” care te fac să speri. Ele, ca să-l parafrazez pe caragiale, nu numai că nu există, dar încep să dispară… Am fost în toate zonele Londrei, am fost şi la periferia Parisului – există şansa ca acele zone ŞI Ferentariul să fie mai civilizate decât centrele oraşelor mari din România. Pentru că acolo funcţionează o “ordine” paralelă cu cea a sistemului, una mai de temut… Pe fond, discuţia se poate reduce la ceva de genul: diferenţa dintre o naţiune care ştie încotro merge şi una care, pe lângă faptul că e pe nicăieri, nu mai crede în nimic. Poate doar în propriile temeri.

Rareş Petrişor added these words on Apr 28 10 at 11:48

Caragiale, scuze pentru eroarea de a te priva de capitală…

Rareş Petrişor added these words on Apr 28 10 at 11:49

da’ tu de cate ori zici pana in ora 12 ce plm :) ?
stratificarea asta de care zici tu trebuie sa duca si la consevarea valorilor pentru ca fiecare strat ramane si isi conserva valorile lui
probelma noastra e ca toti avem complexul lu ciobanu din miorita ce plm sa fac, ca tot mor, ia sa imi bag putin picioarele … si de aceea suntem toti chibiti sau comentatori iar in stratul/straturile care ar trebui sa isi conserve niste valori (de bine!) acestea din urma sunt treptat eliminate/ / bagate la naftalina/ uitate…. pentru ca toti zic(em), nu mai avem nicio sansa , hai sa ne sinucidem… ori daca asa pui problema e clar ca nu mai ai nicio sansa, nimeni nu mai face nimic iar semnele alea de care zici tu dispar… si nu mai ai nici ce conserva – a propos cati oameni mai fac conserve de iarna!!! – si nici ce pune in valoare…
in plus toti chibitzii si comentatorii sunt buni de dat sfaturi dar nu se implica, toti ne gandim doar la un viitor foarte apropiat dar nu avem implicare, chiar si asa sa zicem ce plm ia sa pun eu mana sa fac de exemplu curat in jurul blocului si cand il prind pe unul ca isi arunca chilotii pe geam sa ii zic una….
eu cred in continuare ca avem sanse daca lasam miersupismul din noi la o parte si incepem incet incet sa ne implicam si sa facem nu doar sa comentam…. cred ca toate societatile/natiile/popoarele au trecut prin vartejuri din astea dar au avut energia sa faca diverse lucruri…
a ignora ceea ce e in jurul tau sa a te rezuma la sportul datului cu parerea nu este o solutie nu poate fi o solutie
dar a propos tu ai expus problema dar nu ne-ai zis clar ce crezi mai avem vreo sansa AICI ?

mama lui andrei added these words on Apr 28 10 at 12:30

indiferent de câte ori ziv, nu o spun în public: nici în cafenele, nici în firmă. Având în vedere că mă cunoşti, ştii de câte ori o spun :) Cred că ai înţeles greşit: textul meu nu este o resemnare, ci un apel. Nu mă plâng, încerc să mai trezesc pe unul, pe altul… Vreau să arăt o stare de lucruri; să ne nu ne complacem că lucrurile se mişcă şi atâta tot. E nevoie de un efort mult mai mare. Ca să-ţi răspund la întrebare, avem şanse destule. Le valorificăm, însă prea puţin şi prea subtil. Lipseşte o anumită constanţă, o anumită greutate a efortului. Am toată stima pentru toate ONG-urile care investesc resurse şi energie în campanii de educare, dare e cât se poate de limpede că partenerul public, autoritatea, se implică NUMAI pentru a câştiga un pic de popularitate, vizibilitate. Pentru a “bifa” un proiect. Dacă la nivelul execuţiei (măcar), am avea oameni care ar crede autentic într-un curent de deşteptare, de organizare, de aşezare, poate, lucrul acesta s-ar simţi imediat. Şi ar genera alte şi alte lucruri bune. De la simpla morală de viaţă, până la cele mai sofisticate jaloane ale spiritului şi identităţii naţionale.
Sunt foarte mulţi oameni care pot face multe; sunt descurajaţi, inhibaţi, habar n-am ce se-ntâmplă. Sau poate nu s-au adunat în număr suficient de mare. Sau poate n-am ajuns la fundul sacului.

Rareş Petrişor added these words on Apr 28 10 at 12:49

relativ la acest topic…
din motive “relativ” independente de mine, pentru a imbunatati educatia copilului am recitit momente si schite ale dlui caragiale….
parca vedeam jurnalul de stiri…

mama lui andrei added these words on May 03 10 at 17:32

Draga Rares, iti multumesc pentru acest material. Din pacate, din pricina multor lucruri cu care ne pierdem in mod artificial timpul si energia, abia acum am ajuns sa-l citesc. Nu pot sa-ti spun decat “multumesc”. Mai mult, cel putin deocamdata, nu pot sa spun pentru ca nu reusesc sa formulez din cauza furiei, a mahnirii profunde si a dezamagirii ce au pus stapanire pe mine tocmai din cauza celor descrise atat de bine de tine.

Catalina added these words on Jul 23 10 at 16:57

Cătălina, n-ar trebui să existe aceste materiale. Ar trebui să luptăm ca să nu existe.

Rareş Petrişor added these words on Aug 06 10 at 14:39



Campurile marcate cu * sunt obligatorii
 
© 2009. thechronicle.ro. Toate drepturile rezervate.