Dogmaticul din Nord

Lars Von Trier, Berlinale 2014Pe cine să mai mire detaliul că Lars a avut părinţi nudişti şi ateişti, fără constrângeri morale? O copilărie stranie, după cum i s-a tăiat capul, în care şi-a dezvoltat fobii de fel şi chip, care mai apoi au dat în depresie. O depresie în care Lars a crescut şi înflorit mai ceva ca într-o seră. Bine înfipt şi autoritar cum îl ştim din intervenţii şi din gura actorilor cu care a lucrat, Lars recunoaşte că singurul lucru de care nu se teme în viaţa asta este să filmeze. Poate doar Jean-Jacques Rousseau, francez dizgraţios, chanteur de imnuri despre inocenţa omului, îl depăşeşte în popularitatea prenumelui.

tumblr_mws58bDCno1qm8612o2_1280

Screenshot from Melancholia (2011)

Stă cu camera în mână de la vârsta de 11 ani, când cineva a avut generozitatea să-i facă cunoştinţă cu Super 8 mm film. Ăştia care s-au ajuns au pornit, observăm, de la măsurători microscopice. Lars Trier, rebranduit Lars von Trier după ce s-a înscris la Şcoala daneză de film, şi-a făcut o marcă şi din a opera în trilogii, prima fiind aşa-numita Europa Trilogy, care include The Element of Crime (1984), Epidemic (1987) şi Europa (1991); a doua trilogie, Golden Heart Trilogy, cu Breaking the Waves (1996), The Idiots (1998) şi Dancer in the Dark (2000) la purtător, şi – în sfârşit, The Depression Trilogy, cu Antichrist (2009), Melancholia (2011) şi nou-lansatul Nymphomaniac (2014). Pe cea din urmă, o putem numi şi The Charlotte Gainsbourg Trilogy.

Antichrist-Lars-Von-Trier-640x363

Screenshot from Antichrist (2009)

melancholia-6

Screenshot from Melancholia (2011)

Charlotte Gainsbourg and Jamie Bell in Nymphomaniac

Screenshot from Nymphomaniac (2014)

Acest articol este un preambul pentru cronica de film a Nimfomanei, pe care o vom publica spre sfârşitul săptămânii. Merită să mai amintim şi Jurămintele castităţii din manifestul Dogma 95, pe care, în pornirile lor radicaliste, Lars von Trier şi Thomas Vinterberg şi le-au sculptat pe scoarţa craniană şi pe care, răzbunători, le-au respectat în treacăt.

The Dogme 95 rules:

1. Shooting must be done on location. Props and sets must not be brought in (if a particular prop is necessary for the story, a location must be chosen where this prop is to be found).
2. The sound must never be produced apart from the images or vice versa. (Music must not be used unless it occurs where the scene is being shot.)
3. The camera must be hand-held. Any movement or immobility attainable in the hand is permitted.
4. The film must be in colour. Special lighting is not acceptable. (If there is too little light for exposure the scene must be cut or a single lamp be attached to the camera).
5. Optical work and filters are forbidden.
6. The film must not contain superficial action. (Murders, weapons, etc. must not occur.)
7. Temporal and geographical alienation are forbidden. (That is to say that the film takes place here and now.)
8. Genre movies are not acceptable.
9. The film format must be Academy 35 mm.
10. The director must not be credited.

tumblr_n0p0f2mYSf1s53084o1_1280

Screenshot from Nymphomaniac (2014)

Lars von Trier on the set of Nymphomaniac. Photo by Christian Geisnæs.

Lars von Trier on the set of Nymphomaniac. Photo by Christian Geisnæs.

——–
În prima fotografie: Lars Von Trier at Berlinale 2014 wearing his T-shirt PERSONA NON GRATA: OFFICIAL SELECTION; photo via tumblr.com

Comentarii

comentarii

Scroll to top