Chan Marshall (Cat Power) este o femeie cu probleme. Dacă stau la discuţii cu Chan Marshall, o fac doar dintr-o obligaţie fetişistă (mă fascinează femeile certate cu Duhul Sfânt [iar ăsta nu e un anunţ din matrimoniale]). Ştiu cu certitudinea nopţilor polare din ce e cusută Chan Marshall: este femeia care, dacă te desparţi de ea, îşi va tăia părul într-o baie publică, va face țăndări oglinzile („Borges se temea că într-o zi, privindu-se în oglindă, nu va vedea pe nimeni” sau „pentru mulți dintre noi, nimicitor ar fi să se vadă ca fiind exact ceea ce sunt”), se va opera de boli inexistente, iar, ca să se consoleze, après le déluge de l’amour, îi va face o felaţie bărbatului cu şapcă Chicago Bulls, plantat la semafor, pe care, ce surpriză, se întâmplă să-l cunoști. Oamenii cu probleme mă seacă cu pasiunea nestăpânită a unui furtun de la maşina de pompieri, aruncat într-un canal pentru alimentare.
Îi evit, deci, apelez la capcane de urși și, ca un bun misionar, nu îmi pun întrebări etice când subiectul propoziției este „ei” (oamenii cu probleme); ce să fac, incarnatul instinct de supraviețuire dictează. Problemele, remarc, au ceva de arahnidă în ele. Se împuiază în așa fel încât, mereu, una îți supraviețuiește. Iar, după ce hotărăști că nu vrei să ai de-a face cu problemele altora, pentru că nu vrei ca, dintr-o afectivitate care riscă să te înece interior, problemele altora să sufere o mică și semnificativă tranziţie în atributul proprietăţii (ce e „al altora” să devină „al tău”), în proiectul de marketing social – viaţa ta, se instalează o pădure defrişată, care nu a auzit de iluminat electric, de artificiul „eu poruncesc când să se facă lumină”. Pentru a ajunge la Sun, lui Chan Marshall i-au trebuit șase ani (a suferi e astăzi o nevoie aproape fiziologică); șase ani ca să-şi dea seama că lumea nu mai vrea să fie futută la cap cu problemele ei, șase ani ca să sacrifice regina și, într-un final, să piardă, pentru prima dată, din vina ei.
În mileniul al treilea, e foarte umilitor să vorbești despre probleme; vorbim aici de un output al incapacității individului (o fabrică prosperă, cu investiție zero). Dacă cineva se va gândi la noi, peste veacuri, ca la niște cai sălbatici, azvârliți pe dealurile inconștienței și bătuți, săracii, din când în când, pentru că nu puteau diferenția predicabilii binari de cei multipli, să fim fericiți. De-ar fi să separ homo sapiens sapiens de o stâncă, nu m-aș folosi de concepte ca rațiune, iubire (că nu mai există) sau conștiință. Mai degrabă, aș întinde cuvântul „probleme” (care, de cele mai multe ori, nu sunt un output al rațiunii). Homo sapiens sapiens = probleme. Un preșcolar, care nu a învățat să deseneze drept bastonașele, are probleme emoționale, un bărbat matur (+35), crescut în haine apretate, cu povești de Jack London înainte de culcare și educatori străini, are probleme financiare, o femeie în vârstă, care, de frică că o paște iadul, zidește bisericile și mănăstirile cu bani, are probleme religioase.
Sunt mai multe probleme decât acte de judecată. Totul, împreună cu nimicul, s-a născut dintr-o problemă. Istoria omului este o istorie nedatabilă a problemelor. Nerezolvate, în multitudinea lor. Măcar Rembrandt a rezolvat problema întunericului. Problemele sunt, așadar, niște buruieni eminamente umane, care ne seamănă până și în dăinuire. Nu putem trăi fără probleme, pentru că ele creează medii sociale (care subzistă prin negoțul cu probleme). Că Sun a fost îmbrățișat cu entuziasmul fetelor în floare, nu comportă obiecții, doar că nimeni nu a știut să explice de ce Sun este „renașterea” lui Chan Marshall. Poate pentru că, pe Sun, Chan Marshall dă ordine, calcă cu bocancul pe inima ei frântă. Nu se consultă, nu cântărește, nu-și pune probleme (iar ăsta nu e doar un semn de evoluție muzicală). Pe Sun, Chan Marshall este totalitară.
Chan Marshall m-a convins că ea este copilul carnavalescului à la Tom Waits și al poeticității minimale à la Bob Dylan. Nevoie a fost, cum altfel, și de un umblet cromozomial, de inversarea lui X și Y, pentru ca Chan Marshall să poată lega distanța Waits-Dylan într-o feminitate, de la începuturi, bolnăvicioasă. Dar până să se împiedice de primele trepte ale lui Sun, Chan Marshall a vâslit o bună perioadă le bateau ivre (culmea, aflu că unele piese de pe Sun au fost înregistrate într-un studio numit The Boat), ajungând să se interneze într-o clinică de dezintoxicare. Bourbon woman, o mai alint, din când în când. Și, de aici, lucrurile și-au găsit firescul: turneul The Greatest (2006) a început cu stângul: mai exact, s-a anulat (pierderi financiare, uh la la); băncile și statul american i-au confiscat locuința, iar Giovanni Ribisi i-a lăsat în custodie o despărțire amoroasă (a i se vedea tunsoarea). Să mai punem la socoteală și că, fără toate năpastele astea, Chan Marshall tot ar fi rămas cea mai mare gimnastă a melancoliei din Statele Unite ale Americii?
Melancolia e șmecheria lui Chan Marshall. Cu sau fără toate presupusele adevăruri, it’s the same shit all the way. În privința albumului Sun, Chan a decis: „Voi plăti eu însămi pentru căcatul ăsta”. Afectată financiar, înregistrarea albumului Sun s-a întins pe trei ani (deși piesele erau gata scrise, după spusele ei, încă din 2006) și a hoinărit prin patru studiouri, ruta Malibu-Paris. Sun nu a depins, contractual, de nici o casă de discuri, ci doar de portofelul cu (prea mulți) fluturi al lui Chan. După episoadele schizoide, din ce în ce mai frecvente în timpul concertelor (clinic, putea fi diagnosticată cu o boală mintală), și având în vedere că nu mult după debutul Dear Sir (1995) s-a apucat să facă echilibristică pe bârnele renunțării la cântat, probabil că s-a ferit să mai promită ceva, cuiva. Prin ce arderi catolice „Soarele” lui Chan Marshall a dat de lumina zilei? Astăzi, Sun răsare pentru prima dată. De va fi întrebată cum a reușit să scadă nivelul Oceanului Planetar prin Sun, aș vrea ca răspunsul să fie un copy-paste al mai vechiului ei vers: Once, I wanted to be the greatest.
Am lucrat aproape 3 ani la una dintre cele mai mari corporații din lume, firmă de consultanță, și, pentru că nu am de gând să mă mai întorc la pretinsul lor professional network, vreau să mă folosesc de această experiență pentru
17 February 2023/Comments Off on După 3 ani de corporație am ajuns la psihiatrie
Am lucrat aproape 3 ani la una dintre cele mai mari corporații din lume, firmă de consultanță, și, pentru că nu am de gând să mă mai întorc la pretinsul lor professional network, vreau să mă folosesc de această experiență pentru
17 February 2023/Comments Off on După 3 ani de corporație am ajuns la psihiatrie
„un căcat e viața ta, poți doar să te piși pe ea” era scris pe pereții unei barăci montate într-un talcioc comunist din românia. poate că era chiar gura regimului totalitar care le vorbea propriilor tovarăși. e poate și fraza
„un căcat e viața ta, poți doar să te piși pe ea” era scris pe pereții unei barăci montate într-un talcioc comunist din românia. poate că era chiar gura regimului totalitar care le vorbea propriilor tovarăși. e poate și fraza
Interviu cu Stefano Godio, Director Internațional de Marketing IED Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când vă gândiți la România? În primul rând, o creștere economică puternică, una dintre cele mai promițătoare din rândul țărilor din
Interviu cu Stefano Godio, Director Internațional de Marketing IED Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când vă gândiți la România? În primul rând, o creștere economică puternică, una dintre cele mai promițătoare din rândul țărilor din
Unul dintre cele mai renumite institute de design din lume, Istituto Europeo di Design (IED), cu sediul la Milano și campusuri în Italia, Spania și Brazilia, „vânează” în permanență talente de pe tot globul, într-o misiune specială care combină istoria
Unul dintre cele mai renumite institute de design din lume, Istituto Europeo di Design (IED), cu sediul la Milano și campusuri în Italia, Spania și Brazilia, „vânează” în permanență talente de pe tot globul, într-o misiune specială care combină istoria
Take things as they are. Punch when you have to punch. Kick when you have to kick. — Bruce Lee Și Sport Sângeros (1988), și Fight Club (1999) au devenit filme-cult și toata lumea (încă) vorbește despre tot felul de
18 September 2018/Comments Off on Fastest Growing Sport in the World
Take things as they are. Punch when you have to punch. Kick when you have to kick. — Bruce Lee Și Sport Sângeros (1988), și Fight Club (1999) au devenit filme-cult și toata lumea (încă) vorbește despre tot felul de
18 September 2018/Comments Off on Fastest Growing Sport in the World
Când am părăsit Cluj-Napoca (în mintea unora, nici o majusculă nu e suficient de mare pentru a preamări acest oraș medieval ridicat în cinstea zeului luminii), ceilalți m-au văzut ca pe un afurisit; cum am putut să mă despart de
30 July 2018/Comments Off on Suck My Dick, Cluj-Napoca
Când am părăsit Cluj-Napoca (în mintea unora, nici o majusculă nu e suficient de mare pentru a preamări acest oraș medieval ridicat în cinstea zeului luminii), ceilalți m-au văzut ca pe un afurisit; cum am putut să mă despart de
30 July 2018/Comments Off on Suck My Dick, Cluj-Napoca
H Y D R A by CROSSLUCID The Chronicle: Are you happy? H Y D R A: Grateful. Tell me something about the place you were born. I was born in a small town in the South Coast of
14 June 2018/Comments Off on H Y D R A: “While H Y D R A exists and operates mainly online, my biological self is digitally invisible.”
H Y D R A by CROSSLUCID The Chronicle: Are you happy? H Y D R A: Grateful. Tell me something about the place you were born. I was born in a small town in the South Coast of
14 June 2018/Comments Off on H Y D R A: “While H Y D R A exists and operates mainly online, my biological self is digitally invisible.”
“Watching porn stars fuck is one thing. Watching normal people fuck can be traumatic.” Denumit de fondatorul său, Damon Lawner, „teatru erotic”, Snctm (citit Sanctum) este un club privat dedicat milionarilor voyeuri, o „utopie spirituală și erotică”. Pentru a deveni
1 February 2018/Comments Off on A Glimpse Inside Hollywood’s Most Elite Sex Club
“Watching porn stars fuck is one thing. Watching normal people fuck can be traumatic.” Denumit de fondatorul său, Damon Lawner, „teatru erotic”, Snctm (citit Sanctum) este un club privat dedicat milionarilor voyeuri, o „utopie spirituală și erotică”. Pentru a deveni
1 February 2018/Comments Off on A Glimpse Inside Hollywood’s Most Elite Sex Club
Dacă reacțiile în urma acuzațiilor aduse lui Harvey Weinstein au confirmat un lucru, altul decât faptul bine știut că ființele umane sunt coruptibile și că uneori vor încerca să profite de poziția lor de superioritate, acela ar fi obsesia feminismului
6 November 2017/Comments Off on Femeile trebuie să iasă de sub permanenta victimizare
Dacă reacțiile în urma acuzațiilor aduse lui Harvey Weinstein au confirmat un lucru, altul decât faptul bine știut că ființele umane sunt coruptibile și că uneori vor încerca să profite de poziția lor de superioritate, acela ar fi obsesia feminismului
6 November 2017/Comments Off on Femeile trebuie să iasă de sub permanenta victimizare