Marker pentru depistarea bolii Alzheimer

Printr-un studiu apărut astăzi în Neurology, se întrevăd câteva raze de speranţă în confruntarea cu această boală înspăimântătoare (devorarea treptată a creierului). În urma studiului condus de neurologul Rawan Tarawneh (Universitatea din Iordania), s-a descoperit că proteina VILIP-1 din lichidul cefalorahidian este un predictor, mai eficient decât alţi markeri, al stadiului bolii Alzheimer. Oamenii de ştiinţă cred că VILIP-1 se comportă ca un senzor de calciu la nivelul celulelor creierului, fiind eliberat în lichidul cefalorahidian atunci când aceste celule încep să fie afectate. Astfel, VILIP-1 a fost identificat iniţial ca un indicator al potenţialului de deteriorare al celulelor creierului. Într-un studiu mai vechi al Departamentului de Neurologie al Universităţii din Washington, cercetătorii au măsurat nivelul de VILIP-1 în lichidul spinal al pacienţilor, observând că subiecţii sănătoşi cu nivel ridicat de VILIP-1 au şanse mari să dezvolte tulburări cognitive şi boala Alzheimer în termen de 2-3 ani. Alţi doi indicatori suplimentari ai progresiei bolii Alzeheimer, luaţi în vedere de cercetători, sunt proteinele beta-amiloid şi tau. Schimbările înregistrate la nivelul acestor două proteine provoacă depuneri anormale la nivelul creierului. Rawan Tarawneh menţionează că aceste rezultate sunt îmbucurătoare, dar este nevoie de un studiu mai amplu pentru înţelegerea deplină a perspectivelor VILIP-1, în comparaţie cu cele care pot fi oferite de alţi markeri.

foto © Andreea Burciu