Buburuza a crescut

Test CITROËN C3

Mai simpatic decât vechiul model, mai bine realizat şi bine dotat, noul C3 este o apariție importantă  în segmentul foarte disputat al maşinilor de clasă mică.
CITROËN își atrage cumpărătorii cu o maşină cuminte de oraş, dar în test am avut ocazia să descopăr un automobil cu potențial dinamic, dispus la o abordare sportivă a unor serpentine precum cele dintre Predeal și Râșnov. Un motiv probabil este motorul de 1,6 litri – nascut din colaborarea cu BMW –  dar și interiorul dominat de un volan sport şi marcat de inserţii de aluminiu.

Vechea generație de C3 s-a comercializat în peste 2,2 milioane de exemplare, iar noul C3 capitalizează  acest succes și nu intervine cu un design modificat radical. Formele au fost însă prelucrate pentru a inspira mai mult dinamism şi mai multă forţă, iar asta este suficient pentru a se evita prejudecăţile legate de ideea unei maşini pentru fete.  În echiparea Exclusive, aşa cum a fost maşina de test,  C3 are parte şi de jante de 16 inch pentru un plus de sportivitate.

Interiorul

Dinamismul subtil de la exterior nici nu se compară cu cel de la interior. Aici, materialele de bună calitate se îmbină armonios cu suprafeţele mari lucioase și de bun gust. Volanul îmbrăcat în piele şi bine profilat are partea inferioară plată şi ornată cu inserţii de aluminiu.  Tot ansamblul cu volanul și instrumentele de bord pare să fie transplantat de la un supercar.  Scaunele sunt bine profilate, fără a fi însă sportive, iar pasagerii din spate au loc suficient la cap şi la genunchi. Portbagajul de 300 litri este în limitele clasei şi poate fi extins prin rabatarea parţială sau completă a banchetei.

C3 mizează însă pentru a atrage cumpărători pe parbrizul Zenith. Prin lungimea excepțională, acest parbriz mărește câmpul vizual al şoferului şi pasagerului faţă cu 80° în sus prin dispariţia traversei superioare. Asociat unor montanţi subţiri, parbrizul dă tuturor pasagerilor senzaţia de vizibilitate nelimitată.  Parbrizul îți permite să te bucuri de peisaje pe care un şofer nu le poate cuprinde cu privirea în mod normal și îți deschide o zonă de vizibilitate complet nouă. După 3 zile te obișnuiești cu această libertate și atunci când te întorci în mașina ta realizezi că se poate mult mai bine. Dar CITROËN nu inovează prin acest parbriz extins. Opel îl oferea de pe vremea vechii Astra, dar francezii îl aduc mai aproape de public, îl fac mai accesibil (500 euro) şi încearcă să impună ceva ce s-ar putea să se găsească în viitor pe foarte multe maşini.  Este precum multe alte opţiuni de care nu avem neapărat nevoie, dar care ne fac şofatul mai plăcut.

Comenzile sunt ușor de accesat și intuitive. O parte dintre acestea (audio, regulator/limitator de viteză, computer de bord) sunt plasate pe baghete în jurul volanului, în timp ce altele sunt pe consola centrală (telefon, navigație etc). Din păcate, aceste funcții avansate nu pot fi accesate prin intermediul butoanelor de lângă volan.  O problemă majoră din puctul meu de vedere este însă absența unui suport pentru pahare sau cutii de suc. Am căutat un astfel de suport câteva minute bune și mi se pare incredibil că francezii „au uitat” de el. Spațiile de depozitare sunt suficiente, doar că nici unul nu este configurat pentru băuturi.

Motor și consum

C3 este oferit de CITROËN cu motoare pe benzină (1,1i – 61CP, 1,4 i -75 CP, 1,4 Vti -95 CP, 1,6 Vti – 120 CP) şi diesel (1,6 HDi 92 CP şi 110 CP) Euro 5 și un singur motor Euro 4 ( 1,4 HDi 70 CP).  Modelul testat a fost motorizat de agregatul de 1,6 litri și 120 CP.  Acesta este unul din rezultatele colaborării cu BMW și este prezent și pe Mini Cooper.  Cu acest motor, C3 ajunge la 100km/h în 8,9 secunde și poate prinde o viteză maximă de 190 km/h. Satisfacțiile în cazul acestui motor vin la turații înalte, specifice unui motor în 16 supape. Cuplul maxim de 160 Nm se atinge la 4250 rotații/minut.  Cu toate acestea, cei 120 CP sunt suficienți pentru a face din C3 o mașină dinamică și care răspunde bine la pretențiile șoferului său. Nu avem de-a face cu o sportivă ci cu o mașină care depășește cu ușurință și care aleargă cu încredere pe serpentine. Și ca acest lucru să fie posibil mai intervine un element cheie –suspensia. Bine reglată, aceasta nu permite un balans pronunțat al caroseriei și așază atent mașina pe asfalt.  Ca șofer, asta îți dă încredere și acolo unde poți și ai vizibilitate o să tragi de mașină ceva mai tare decât ai face-o cu un alt automobil. Denivelările obișnuite sunt la rândul lor destul de bine absorbite, dar o groapă apărută primăvara în asfalt te va penaliza brutal atât ca senzație, cât și ca sunet.

Consumul în cazul acestui model este declarat de constructor la 7,9 l/100km în oraș și 4,8 l/100km în extra-urban.  Ceea ce pentru un motor de 1,6l și 120 CP este foarte bine. Prin comparație, un Polo de 1,4 l și 85 CP consumă 8 l/100km în oraș, iar un Clio de 1,4 l și 100 CP consumă 8,7 l/100km tot în mediu urban. Modelul Swift de la Suzuki cu un motor de 1,6 litri  și125 CP consumă 8,7 l/100 km în oraș. Datele sunt oferite de constructori și sunt comparabile între ele, dar sunt departe de a reflecta consumul într-un oraș aglomerat.
La un drum dus-întors București – Brașov, C3 a consumat 6,5 l/100km în condițiile în care am alternat stilurile de condus între sportiv și economic. Consumul este sub 7l/100 km pe drumurile naționale, dar crește semnificativ pe autostradă (la 130 km/h).  O a șasea treaptă la cutia de viteze ar fi adus o economie importantă.

Valoare

Cel mai ieftin C3 poate fi achiziționat cu 9900 Euro în echiparea de bază și cu un  motor pe benzină de 1,1 litri și 68 CP. O afacere bună este diesel-ul de 1,6 litri și 92 CP în echiparea Exclusive la 14 290 Euro. Echiparea este de top și oferă climatizare automată, parbriz Zenith, senzori de parcare ș.a. Mașina pe care am avut-o în test are un preț de lista de aproximativ 15 700 Euro.

De ce aș cumpăra un C3?

Pentru că m-au impresionat interiorul și ținuta de drum, iar parbrizul Zenith îți schimbă perspectiva de la volan. De asemenea, un motor pe benzină de 120 CP este destul de rar în rândul mașinilor mici unde importatorii nu se înghesuie să aducă toate motorizările disponibile în alte țări.

De ce nu aș cumpăra un C3?

În această clasă există opțiuni mai ieftine care, deși nu au un interior la fel de special, au parte de dotări la fel de bogate la mai puțini bani. În plus, motoarele de peste 100 CP sunt disponibile doar în echiparea de top.

© foto CITROËN

Comentarii

comentarii

Scroll to top