Reforma ca instrument de comunicare

Dacă revoluția industrială a fost creată ca proteză pentru mâinile și picioarele noastre, iar cea tehnologică pentru simțuri, revoluția informatică ne-a oferit o proteză pentru minte. Cu internetul la îndemână, știm cu toții, informația și comunicarea sunt mai facile ca niciodată. Izolarea individuală de care mulți dintre noi am avut parte s-a concretizat prin căutarea unei platforme în care să regăsim oameni ca noi, alternativii. În România există și au existat indivizi care, deși nu se cunosc între ei, ajung să se desprindă de matricea socială pe care cei mai mulți se mulează. Deja au început să iasă la suprafață povestiri și fotografii cu punkerii din anii ’80 din Craiova sau București care sfidau regimul prin stil, atitudine sau cu petreceri de neconceput la acea vreme, sau cu alternativii din Rusia comunistă, care au existat în condiții la fel de dificile. Acum vedem jurnalele de Vama Veche din epoca modernă. Ar părea că, oricât de represiv e un sistem, tot se vor găsi oameni care să-l conteste și să încalce constrângerile. În prezent, deși nu suntem persecutați de autorități din cauza felului în care arătăm, pentru gusturile noastre sau ceea ce cititm, represiunea s-a mutat în conștiințele oamenilor devenind autorepresiune sau critică banală de colț de stradă a ceea ce nu recunoaştem ca mainstream.

Nu o să fii băgat în pușcărie că încerci să schimbi ceva, dar o să fii arătat cu degetul de toată lumea. Tendința e de uniformizare, iar “cuiul care iese afară trebuie obligatoriu bătut la loc”. Mainstream-ul, sau uniformizarea culturală, are produsele pe care le cunoaștem. Filmele de la cinematografele din mall-uri, muzica de la televizor și din cluburile cu sclipici pe pereți, emisiunile de maximă audiență. Pare vast, însă nici nu se compară cu dimensiunile culturii “underground”, așa cum e popular numită. Deși nu se simte la suprafață, alternativii sunt principalii furnizori de inspirație pentru cultura de mase. Și totuși, o dată ieșit la suprafață, un produs cultural este modificat, ciuntit și mediocrizat pentru a se corespunde gusturilor majoritare. În România postcomunistă, deși din ce în ce mai multă cultură alternativă își găsește un loc, comunitatea din ce în ce mai numeroasă este încă destul de răspândită; se simte nevoia unui loc care să își asume rolul de catalizator social și de critic al actelor culturale. Asta încearcă REFORMA, primul instrument destinat închegării sociale a unui grup de oameni cu anumite viziuni comune, oameni care se autonumesc alternativi sau reformiști.

De la fotografie, cinematografie, literatură sau jurnalism până la petreceri și stil de viață, REFORMA vrea să creeze un nou mod de critică și asimilare a produselor culturale. Chiar și numele a fost special ales pentru a reprezenta schimbarea continuă, opozită culturii comode de masă pe de o parte și cu situația politică și socială pe de alta, având rolul universal de schimbare în toate direcțiile. Nu puțină lume o să arate cu degetul (apropos de cuie ieșite care trebuie bătute la loc) și o să numească platforma o inițiativă hipsterească fără fond; tocmai de aceea nu există o campanie de promovare, ci există o autoselecție. „Preluăm, traducem, acumulăm, deconstruim și punem la un loc zeci de lucruri care acum stau disparate și le regurgităm într-o forma diferită. Muzică, modă, artă, literatură, politică, design, arhitectură. Nu credem in mainstream, respingem cultura ignorantă, gândim independent, apreciem creativitatea, nu ne interesează sexualitatea sau culoarea pielii. Credem în politica progresivă. Cu alte cuvinte suntem un meltingpot transdiciplinar al gusturilor, stilurilor și comportamentelor”, scrie în Manifest.

Deja s-a putut vedea cine sunt cei care generează REFORMA; prima întâlnire, de pe 4 octombrie, din Club Control, a rămas în memoria multora ca una din cele mai bune petreceri din zonă. Celor care înainte li se zicea hipsteri acum li se spune reformiști, iar comunitatea a început deja să-și construiască un stil propriu; aparatele de unică folosință au depus mărturie, iar fotografiile se găsesc pe www.re-forma.ro Urmează Cluj, de pe 2 noiembrie în Flying Circus ,și un concert Chinawoman, pe 9 noiembrie în București la Control. Constant, sunt adăugate articole propuse de membrii comunității pe www.re-forma.ro Funcționează pe toate zonele de comunicare și adună deja aproape 1000 de oameni. Poate la Berlin sunt 10.000, dar e un început.

Blogul, pagina de Facebook, petrecerile/întâlnire și anunțatul ziar tipărit sunt instrumentele lor. Putea să aibă un parcurs predeterminat, să aibă un număr restrâns de subiecte și doar câțiva formatori de opinie să participe la dezvoltarea ei. Dar participarea colectivă și stabilirea firească a direcției pe care o va lua sunt esențiale pentru a păstra caracterul comunității pe care o reprezintă, atâta timp cât sunt păstrate valorile autentice. [Călin Pană]

www.re-forma.ro

Comentarii

comentarii

Scroll to top