Radu Afrim invitat la Teatrul Odeon
Actorilor le reuşeşte perfect un joc frust realist, tulburător în momentele de alienare şi vulnerabilitate. O familie de adulţi născuţi adulţi (Marta) sau rămaşi copii (Luigi), care se joacă de-a v-aţi ascunselea, plîng cînd li se ignoră capriciile, se ating febril, îşi pipăie resemnarea şi adulmecă cu tot corpul mămăliga cu cocoloaşe, e imaginea condensată a retragerii într-un cerc închid. Tata Luigi (Ion Rizea), care îmbătrîneşte în vîrtejul unei copilării veşnice, îşi cară inocenţa-pe-rotile. Un urs împăiat îl devine dublu de dincolo de timp. Lumea construită de Afrim e un hăţiş emoţional în care traumele şi accesele de frenezie au ceva din puritatea unor jocuri de copii pe care ştii că le pierzi exact în secunda în care le joci. Cei doi poli afectivi congeneri acestei lumi în-crengărite de regizor cu inocenţă şi tandreţe sînt explozia ludică şi durerea alunecării şi stagnării în neîmplinire, zorii prelungiţi ai afecţiunii istovitoare şi noaptea debilităţii. Actorii îşi transmit virusul jocului, epidemia bucuriei şi imensa tristeţe în care-şi chircesc trupurile ca într-o carapace din carne vie, din răni necicatrizate. Sînt rănile pierderii mamei, ale avorturilor succesive ale Mariei, ale frustrărilor cosmetizate din corpul Martei, ale îmbătrînirii celui mai alienat dintre copiii pădurii ruginii, vitalizate de dansuri şi aţipite de tăcere şi moarte. În ’’Boala familie M’’ se moare puţin cîte puţin în fiecare zi. Se moare rîzînd, se moare în joculeţele aparent stupide, se moare în cada care spală, pentru cîteva minte, toată plictiseala şi avortul vieţii din fiecare. Foto © Radu Afrim Comentarii |