Pe bandă rulantă: Coreea de Nord şi arta pusă în faţa standardelor de viaţă

Având la activ patru mii de angajaţi, din care 1000 sunt artişti culeşi din cele mai bune academii ale Coreei de Nord, Mansudae este considerată cea mai mare „uzină” de artă din lume. Cei aleşi să lucreze în studioul Mansudae sunt singurii artişti care au aprobarea oficială de a picta familia dinastică a Coreei de Nord, iar misiunea lor este să producă în masă picturi propagandistice, murale, panouri şi monumente în stil sovietic care să-i deifice pe mai marii, mai dragii, mai supremii conducători Kim Il Sund, Kim Jong Il şi Kim Jong Un. Pe lângă preocupările naţionale, Mansudae derulează şi o afacere de n milioane de dolari, proiectând muzee, stadioane, palate pentru o lungă listă de ţări, mai ales din Africa.

_RoMyongHuiEchoWaterfalloilnorthkorea_1290792538Ro Myong Hui, Echo Waterfall, 2006.

În 2004, Klaus Klemp, director al Muzeului de Arte Aplicate din Frankfurt, impresionat de măiestria nord-coreenilor, i-a convins pe oficialii germani să angajeze atelierul Mansudae pentru reconstrucţia unei fântâni de bronz, la un preţ final de două sute de mii de dolari (transportul şi ambalarea incluse!). „Decizia, spune el, a fost pur tehnică. Artiştii de top din Germania nu (mai) produc pictură realistă. Nord-coreenii, în schimb, nu au experimentat lunga evoluţie a artei moderne; sunt blocaţi la începutul anilor 1900, perioadă în care fântâna în cauză a şi fost creată.” Calitatea lucrării a fost impecabilă, spun germanii, cu o mică doleanţă: fântâna art-nouveau a fost retuşată cu un accent comunist, colţuros. I-a fost explicat sculptorului şef că realismul socialist nu prea a fost în vogă în Frankfurt la începutul secolului al XX-lea… Iar el s-a dovedit foarte receptiv.

_KimMyongGuk1966FootballWorldCup2oilnorthkorea_1290696123Kim Myong Guk, One Can Always Lose: DPRK – Italy 1-0 – 1966 World Cup, 2006.

Fondat în 1959, la şase ani după Războiul Coreean, Mansudae se face responsabil pentru estetica Coreei de Nord. Potrivit Naţiunilor Unite, îndatoratul stat comunist, în care 28% dintre copii (sub 5 ani) suferă de malnutriţie, canalizează o mare parte din bugetul său în producţia de artă pe post de ofrandă adusă la picioarele familiei Kim. Recent, 45% din bugetul total dedicat dezvoltării economice şi îmbunătăţirii standardelor de viaţă au fost folosiţi pentru finanţarea unor edificii prezentate la centenarul Preşedintelui Kim Il Sung. Germania este singurul stat democratic occidental care a angajat armata de artişti a fabricii Mansudae – până la izolarea Coreei de Nord ca urmare a derulării primelor teste cu rachete nucleare în 2006. „Ar fi foarte dificil să-i mai angajăm astăzi”, declară Klaus Klemp.

_KimCholHakAzaleainPrisonkoreanpaintingnorthkorea_1290420123Kim Chol Hak, Azalea in Prison, 2006.

Cu sau fără germani, Mansudae nu duce lipsă de clienţi. „Monumentul renaşterii africane”, lucrare descoperită de Mansudae în 2010 la Dakar, a costat, potrivit Wall Street Journal, 70 de milioane de dolari şi este mai înalt decât monumentul Cristo Rodendor din Rio de Janeiro. „Doar nord-coreeni puteau să-mi construiască statuia”, a ţinut să precizeze Abdoulaye Wade, fostul preşedinte al Senegalului. Namibia este un alt client fidel măiestriei furnizate de Mansudae – pentru care a construit proiecte de mari dimensiuni de mai bine de un deceniu: muzee militare, muzee ale independenţei, memoriale, clădiri oficiale. Pier Luigi Cecioni, care facilitează comercializarea picturilor şi a altor lucrări de mici dimensiuni de la Mansudae pe plan internaţional, spune că studioul are, practic, statutul unui minister care, prin competenţe, îşi confirmă singularitatea în domeniul artei.

_KimYongIlTechnologicalReavolutionoilnorthkorea_1290710720Kim Yong Il, Technological Reavolution, 2006.

Studioul Mansudae are o suprafaţă echivalentă cu 22 de stadioane de fotbal şi cuprinde 13 „grupuri creative”, 7 fabrici şi alte 50 de departamente.

Săptămâna aceasta site-ul oficial al studioului Mansudae a fost hackuit de Anonymous. Pe pagina de gardă a (fostului) site Mansudae se poate citi manifestul semnat de Anonymous, în care membrii grupării adresează un mesaj guvernului nord-coreean – pe care îl consideră o ameninţare la adresa libertăţii şi a păcii. „Să nu ne înţelegeţi greşit, se precizează sub semnătura Anonymous. Suntem în dezacord şi cu guvernul american – compus din nişte escroci, – S.U.A. reprezintă o ameninţare la adresa păcii mondiale, de asemenea, şi la adresa democraţiei directe (sau a oricărei forme de democraţie). Nu este vorba despre o luptă stat contra stat, este vorba despre noi, oamenii, cei 99%, contra regimurilor opresive şi violente (precum statul american şi nord-coreean)!” Am încheiat citatul. Lui Kim Jong Un Anonymous îi recomandă să apeleze la varii produse de mărire a penisului… Dacă el se crede mare şi tare, nici Anonymous nu se dau în lături:

We are inside your local intranets (Kwangmyong and others). We are inside your mailservers. We are inside your webservers. Enjoy these few records as a proof of our access to your systems (random innocent citizens, collateral damage, because they were stupid enough to choose idiot passwords), we got all over 15k membership records of www.uriminzokkiri.com and many more. First we gonna wipe your data, then we gonna wipe your badass dictatorship “government”.

– Anonymous

Imaginile le-am preluat înainte ca site-ul Mansudae să fie spart de Anonymous. Pentru datele privind studio-ul nord-coreean s-au folosit navigări haotice în Boomberg Newsweek, The Wall Street Journal şi alte bloguri uitate de lume.
Pe verificatelea!

Comentarii

comentarii

Scroll to top