Comisia de studiere a viitorului luminos

Guvernul a înființat un grup interministerial pentru dezvoltarea automobilului electric în România. Din grupul interministerial care se va ocupa de automobilul electric vor face parte reprezentanți ai Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Finantelor, Ministerului Mediului şi Pădurilor și Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (sursa Hotnews).

Știrea de mai sus a adus pe un site cu viziuni în general moderate o mulțime de critici de tipul:„țara arde și baba se piaptănă”, „cine îi mai plătește și pe ăștia?” și multe altele de acest fel. Și pe bună dreptate. Guvernul are în acest moment alte priorități, iar transportul auto are cu totul alte probleme, infrastructura  fiind cea mai spinoasă.

Pe de altă parte, premierul Boc a luat această decizie după o întâlnire cu Jerome Olive, directorul general al Dacia. Iar Dacia este parte din Renault care este în acest moment în avangarda dezvoltatorilor de automobile electrice. Deja, în colaborare cu Danemarca și Israel, francezii promit primele automobile electrice în 2011. Infrastructura este în plină contrucție în aceste două state.

Și noi ce treabă avem?

Păi e simplu. Putem presupune că Jerome Olive i-a șoptit premierului că Dacia ar putea să aibă un rol important în dezvoltarea de automobile electrice. Și cum Dacia înseamnă locuri de muncă și impozite către stat, precum și o contribuţie esenţială la balanța economică, este de presupus că premierul are tot interesul să le satisfacă cerințele.

Care ar putea fi cerinţele?

Dacă ar fi să ne uităm la alte state, atunci vorbim de ajutoare financiare la achiziționarea unui automobil electric și de asistență în crearea infrastructurii pentru reîncărcarea acestora și schimbarea bateriilor. De exemplu, Irlanda acordă 5000 Euro ajutor pentru fiecare mașină cumpărată, SUA 7500 dolari, iar în Israel vor exista, până la finele anului, 100 de centre unde se pot schimba bateriile descărcate cu unele încărcate.

De unde bani, nenicule?

Pentru că vorbim de un automobil 100% ecologic (nu intrăm în discuții cu privire la obținerea electricității), atunci o bună parte din fondurile comunitare dedicate mediului ar putea fi folosite în acest scop. Cum? Încă nu știe nici Guvernul și de aceea a făcut o astfel de comisie, ca să studieze toate posibilitățile și toate avantajele/dezavantajele. La fel de bine putem presupune că a făcut o comisie ca să poată pune în practică cerințele Renault/Dacia având în spate un studiu justificativ. Dar asta ar fi o răutate…

Care este miza?

Pentru guverne ea se leagă de locuri de muncă, de scăderea dependenței de resurse neregenerabile și, nu în ultimul rând, de poluare. Pentru constructori este o cursă nebunească pentru afirmarea pe o piață cu un potențial imens, unde primul contructor cu mașini electrice pentru mase (titlu urmărit de Renault) va câștiga prin impunerea tehnologiilor proprii și va fi pentru multă vreme cu un pas înaintea celorlalți.

Care este șmecheria?

Pentru început, nu va exista o standardizare. Priza clasică va fi accesibilă oricărui automobil, dar priza de încărcare rapidă sau sistemul de schimbare a bateriilor (ambele extrem de importante pentru autonomie) vor fi tehnologii ale unor constructori  sau ale unor alianțe comerciale (mai mulți constructori auto sau un constructor auto și o firmă specializată). Să presupunem că în 2015 BMW va scoate cea mai bună mașină electrică, cu avantaje nete față de Renault.  Dacă aceasta nu se va putea încărca de la infrastructura existentă și dedicată lui Renault și Nisan, atunci unde va vinde BMW mașina? Cine va cumpăra o mașină de folosit doar „în jurul casei” (mă rog, cu o autonomie de 150 km și o încărcare în minim 6 ore)? Nimeni. Și atunci BMW va cumpăra tehnologie/patente de la Renault ca să aibă acces la cumpărători.

Atunci rolul comisiei interministeriale este…?

Comisia ar trebui să studieze avantajele României într-o astfel de afacere și să găsească cele mai bune metode de intervenție a statului, precum și resursele financiare necesare acestui demers. E cazul ca Guvernul să ia decizii informate și nu decizii grăbite pe care să le schimbe după o lună sau după un an.

© foto Nissan

Comentarii

comentarii

Scroll to top