Citroen de vacanţă

c_crosser_3Zilele acestea, Citroen România mi-a oferit pentru test un Citroen C-Crosser care m-a făcut să-mi schimb părerea despre SUV-uri.

Da, adevărul este că nu sunt un fan al SUV-urilor pentru că nu prea le inţeleg rostul. Maşinile acestea caută compromisul ideal între un automobil de teren şi unul pentru sosea. Din păcate, asta înseamnă că de multe ori nu reuşesc să fie nici una nici alta. Sunt moi şi lenese pe sosea, iar în teren accidentat sunt prea joase, prea puţin protejate sau pur şi simplu nu au construcţia potrivită. Colac peste pupăză, se pare că mediul lor natural este oraşul, că doar aici le întâlneşti pe cele mai multe.
Citroen C-Crosser nu este o excepţie. Maşina este minuntă pe şosea şi ca atare are suspensiile un pic prea tari pentru a aborda off-road-ul în confort. În schimb -şi de aici toate aprecierile mele- mi-a permis să văd peisajele superbe dintre Peştera şi Cuibul Dorului (Sinaia) întinse pe un drum inaccesibil unei maşini obişnuite. Şi asta fără emoţii şi fără ca maşina să fie vreo clipă depăşită.c_crosser_2

Şi asta nu pentru că Citroen este dintr-o dată un mare producător de maşini 4×4 ci pentru ca alături de fratele de grup, Peugeot, a decis să împrumute de la cineva cu mai multă experienţă.  Şi, ca să fim sinceri nu au împrumutat platforma, roţile sau cine ştie ce altă piesă esenţială. Ei au împrumutat o întreagă maşină. Astfel, Mitsubishi le-a oferit posibilitatea să-şi personalizeze propriul Outlander în schimbul excepţionalului motor 2,2 HDI. c_crosser_1

Aşa s-au născut C-Crosser şi 4007 şi niciun comunicat de presă n-o să vă spună care este diferenţa dintre aceste trei maşini. Aşa că dacă nu vă încredeţi în maşinile franţuzeşti luaţi cu încredere că e japoneză. Iar dăcă nu vă plac japonezele pentru că nu au personalitate luaţi una cu personalitate franceză. c_crosser_4

Oricum ar fi, eu nu pot să garantez decât pentru calităţile modelului Citroen. Şi are destule calităţi. Pentru început,  maşina vine foarte bine dotată şi, în echiparea de top, Exclusive, beneficiază de tapiţerie din piele, comenzi pe volan, pilot automat, scaune încălzite, scaun şofer cu reglaj electric, climatizare etc.

Maşina de test avea în plus şi un sistem de sunet cu opt difuzoare şi o putere de 650W. Sistemul Rockford Fosgate (numele pretenţios este adesea o dovadă a calităţii) vine de asemeni echipat cu magazie de cd-uri (6 cd-uri) şi cititor de mp3. Sunetul este clar şi puternic, iar joasele sunt asigurate de subwooferul montat în portbagaj.

Pe şosea, diesel-ul de 156 CP, cuplat la o cutie de viteze cu şase trepte permite maşinii să se comporte asemeni unei berline şi să accelereze rapid şi sigur către limita de 200 km pe oră. Suspensia este bine reglată şi C-Crosser nu se aplecă aproape deloc în virajele abordate în viteză. În curbe este pur şi simplu neutru şi trebuie împins destul de tare pentru a pierde trasa şi a forţa intervenţia sistemului de control a tracţiunii.

La fel, sentimentul de siguranţă şi control nu are deloc de suferit din pricina înălţimii la care stă şoferul. Acceleraţiile sunt prompte, indiferent de treapta de viteză, iar prima sută de kilometri pe oră se atinge în 9,9 secunde. O performanţă frumoasă pentru o maşină de 1750 kg.

Consumul depinde mult de temperamentul celui de la volan. Producătorul spune că în oraş acesta este de 9,6 l/100km, iar în afara acestuia ajunge la 6,0 l/100km. Mie mi-a ieşit mai mult cu 2-3 l, dar având în vedere mediul subiectiv de testare (maşină nouă, aer condiţionat, puţini kilometri parcurşi) este posibil ca acesta să mai scadă.
Forţa este transmisă în funcţie de preferinţe fie pe o punte fie pe amândouă. Se poate opta pentru 3 setari ale transmisiei, depinzând de condiţiile de drum şi de stilul de condus: sistem four-wheel , sistem two-wheel şi sistem  full-lock recomandat pentru situaţiile cu aderenţă redusă. c_crosser_5

Preţul unui Citroen C-Crosser este de 27 mii Euro pentru echiparea SX şi de aproximativ 30 mii Euro pentru Exclusive.

Alegerea unuia dintre tripleţii SUV (C-Crosser, 4007 şi Outlander) depinde de condiţiile de vânzare şi post-vânzare şi de imaginea subiectivă pe care o are fiecare despre aceste trei mărci.

De ce mi-aş cumpăra un C-Crosser?
Pentru că m-a impresionat plăcut şi mi-a arătat că la un preţ decent se găseşte o maşină puternică şi stabilă pe şosea, dar capabilă de incursiuni ocazionale în off-road.
De ce nu l-aş cumpăra?
Pentru că nu este un Citroen veritabil. Citroen înseamană confort, suspensie hidractivă, volan cu butuc fix şi alte mici nimicuri tehnologice care fac maşina să fie absolut unică.

Fotografii: Andrei Geambaşu

Comentarii

comentarii

Scroll to top