Trage existenţialist!
Expoziţia Shoot! Existential Photography parcurge istoria acestei practici fascinante, de la uzul ei popular în târguri şi bâlciuri, până la fascinaţia pe care a exercitat-o asupra unor artişti şi intelectuali precum Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, Man Ray şi Lee Miller. Fotografiile semnate de contemporanii Sylvia Ballhause, Agnès Geoffray, Jean-François Lecourt, Christian Marclay, Steven Pippin, Émilie Pitoiset, Niki de Saint Phalle, Rudolf Steiner şi Patrick Zachmann investighează numeroase analogii între a fotografia şi a împuşca. Pentru Rudolf Steiner, de exemplu, aparatul de fotografiat poate fi, de asemenea, o ţintă. În seria Pictures of me, shooting myself into a picture/Fotografii cu mine împuşcându-mă într-o fotografie (să remarcăm că, în engleză, to shoot poate însemna şi a fotografia şi a împuşca), gaura lăsată de glonţ serveşte ca diafragmă pentru o cameră pinhole (camere care nu folosesc lentile), creând imaginea odată cu impactul. Instalaţia video şi de sunet Crossfire, de sublimul (da!) Christian Marclay (citiţi, tot la noi, un articol despre instalaţia video a lui Marclay, The Clock; aici), este o prelevare de secvenţe din filme hollywoodiene, în care actorii ţintesc asupra spectatorilor. La sfârşitul expoziţiei, vizitatorii +18 vor avea oportunitatea de a-şi face propriul portret într-un poligon fotografic! Expoziţia Shoot! Existential Photography este deschisă la The Photographers Gallery, Londra, până în 6 ianuarie 2013. Curatorul expoziţiei, Clément Chéroux. Istoric fotografii: 1. Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre Photo-shot, fairground at Porte d’Orléans, Paris, June 1929 © Jazz Editions / Gamma / Gamma-Rapho. Courtesy of The Photographers’ Gallery, London. Comentarii |