The Great Awakening

Anii 1960 marchează naşterea unei noi mişcări artistice în Italia: Arte Povera. Alighiero Boetti, Jannis Kounellis, Mario Merz sau Michelangelo Pitoletto foloseau mijloace simple şi materiale umile (sticlă, crengi de copaci, ceară etc.) în arta lor, formulând o critică la mediul din ce în ce mai dominat de tehnologie şi de mecanisme de producţie în masă. Într-o formă de anarhie stilistică, picturi, obiecte, instalaţii caută să schiţeze o cale de întoarcele la „legile şi procesele naturale”. Natura săracă, poroasă sau fluidă a compoziţiei intenţionează să ofere o cale de acces la „fluxul primar de energie care stă la baza tuturor lucrurilor” (Carolyn Christov-Bakargiev). În acelaşi timp, aceste „procese vizuale perceptive” interoghează moştenirea marii culturi a Antichităţii şi Renaşterii, într-o manieră poetică şi senzuală. Termenul de „Arte Povera” a apărut pentru prima dată ca titlu al unei expoziţii organizate la Genoa, în septembrie 1967. Expoziţia a inclus lucrurile lui Boetti, Fabro, Kounellis, Pascali, Paolini, Prini. Numele mişcării a fost inventat de criticul de artă şi curatorul expoziţiei de atunci, Germano Celant. Expoziţia Arte Povera. The Great Awakening: Boetti, Kounellis, Merz, Pistoletto from the Goetz Collection de la Kunstmuseum Basel expune în jur de o sută de lucrări cheie, adunate de Ingvild Goetz, care ilustrează inovaţia şi influenţa mişcării Arte Povera în artă, dar şi relevanţa însemnată pe care o are astăzi vizavi de artiştii emergenţi.

Expoziţia poate fi vizitată până în 3 februarie 2013.

Istoric fotografii:

5. Pino Pascali (1935 – 1968), Grande bacino di donna, ovvero Mons Veneris, 1964, Acryl auf Leinwand über Holzkonstruktion, Courtesy Sammlung Goetz, Foto: Wilfried Petzi, München.
2. Giuseppe Penone (*1947), Rovesciare i propri occhi, 1970, Schwarz-Weiss-Fotografie, Courtesy Sammlung Goetz, Foto: Raimund Koch, New York, © ProLitteris, Zürich.
3. Alighiero Boetti (1940 – 1994), PING PONG, 1966, Holz, Lack, Glas, Glühbirnen, Zeitschaltung, Zweitieilig, Courtesy Sammlung Goetz, Foto: Tate, London, © ProLitteris, Zürich, Luciano Fabro.
4. Michelangelo Pistoletto (*1933), L’Etrusco, 1976, Spiegel, Gips, Farbe, Courtesy Sammlung Goetz, Foto: Victor Dahmen, Köln.
1. Pier Paolo Calzolari (*1936), Senza titolo, 1972, Eitempera auf Leinwand, Bettgestell, Matratze, Baumwolle, Karaffe, Walnuss, Goldfisch, Rose, Installationsmasse variabel, Courtesy Sammlung Goetz, Foto: Wilfried Petzi, München.

Comentarii

comentarii

Scroll to top