Ochii i se duc în fundul capului
În 1887-8, Strindberg a scris romanul autobiografic Le Plaidoyer d’un fou / The Defence of a Madman. De-a lungul vieții, însă, Strindberg a conturat mai multe autobiografii care săpau după o „anatomie psihologică”, fără să împărtășească un limbaj comun; ele evidențiază discontinuitatea lui Strindberg în „evoluția lui ca ființă umană”. Le Plaidoyer d’un fou a fost scris la persoana I, când se apropia de 40 de ani, în limba franceză și cu speranța că Parisul va fi receptiv la o formă de literatură „mai realistă decât cea a lui Flaubert și mai experimentală decât cea a lui Zola”. Romanul încapsula ambivalența celor treisprezece ani de pasiune ardentă pentru prima soție a lui Strindberg, Siri von Essen. În 1887-8, Strindberg citea lucrări despre patologia minții (Henry Maudsley, Théodule-Armand Ribot), despre capacitatea de a stăpâni mintea altcuiva (Hippolyte Bernheim) sau despre isterie (Freud, Jean-Martin Charcot), gânditori care se intersectează cu subiectul romanului lui: iubirea obsesivă.
Întrebarea care s-a pus a fost dacă Strindberg, în timpul celor șase luni cât i-a luat să scrie romanul, a fost răpus de demență. Strindberg însuși a spus că nu știe dacă a înnebunit. În același interval de timp, Strindberg l-a vizitat pe Knud Pontoppidan, un faimos „doctor al minții”, pentru a-i da certificatul că e sănătos mintal. Pontoppidan a refuzat să se pronunțe. Le Plaidoyer d’un fou, „îngrijită” de Georges Loiseau pentru Albert Langen Editeur și publicată în 1893, a apărut într-o nouă ediție, în traducere englezească după manuscrisul original păstrat la Departamentul de Anatomie al Universității din Oslo. În 1896, Strindberg a vândut manuscrisul romanului la o licitație și nu s-a mai știut de urma lui aproape un secol (lumină: 1973). Traducerea englezească arată cât de trunghiată și „umblată” e ediția „originală” Langen (Strindberg și-a structurat romanul în patru capitole; Loiseau l-a ciopârțit într-o grămadă de mici capitole, rupând ritmul):
Strindberg a fost acuzat, printre altele, de misoginism, anti-semitism și nebunie. Strindberg și Munch au fost prieteni inseparabili în anul „Strigătului”. A purtat corespondență cu Gauguin și a întreținut o rivalitate distantă cu Ibsen (nu s-au întâlnit niciodată, dar știau prea bine unul de altul). Strindberg era un admirator al Fantomelor lui Ibsen, iar Ibsen a cumpărat un portret uriaș al lui Strindberg, pe care l-a agățat deasupra biroului lui, spunându-și: „Tu ești dușmanul meu de moarte, vei sta spânzurat de perete și te vei uita la mine cum scriu.” Până la despărțirea de prima lui soție, Siri, August Strindberg a fost un feminist înfocat, scriind chiar un manifest al drepturilor femeilor. După ce iubita lui, Siri, l-a părăsit pentru o altă femeie, a devenit virulent-misogin. Strindberg a mai avut, totuși, încă două soții, pe care le-a sprijinit în carierele dorite. Toate trei soțiile l-au iubit.
——————————- Manuscrisul original al romanului Le Plaidoyer d’un fou poate fi consultat aici. Comentarii |