Festivalul National de Teatru – ziua a 7-a

Festivalul Naţional de Teatru continuă să aducă în faţa publicului alte nume importante ale regiei româneşti. La Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, azi, 3 noiembrie, de la ora 18.00, reputatul regizor Radu Penciulescu, cel care avut o contribuţie semnificativă la fenomenul de reteatralizare a teatrului din România, în anii 1960-75, ne invită la un spectacol-experiment:  Macbeth (un studiu) de William Shakespeare.
Produs de Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava” al TNB, spectacolul propune o lectură deschisă a textului shakespearian, într-o formulă scenică de tip atelier. Acestei formule i s-au pliat, cu admirabilă flexibilitate spirituală şi seriozitate profesională, doi monştri sacri ai teatrului românesc: Valeria Seciu şi Ion Caramitru. Lor li se alătură o distribuţie alcătuită atât din valoroşi interpreţi ai Naţionalului bucureştean, cât şi din studenţi-actori. În lectura scenică a lui Radu Penciulescu, actorii  parcurg succesiv  etapele de  aprofundare a  textului shakespearian, concentrat în câteva momente-cheie ale acţiunii. Macbeth (un studiu) va mai avea o reprezentaţie vineri, 4 noiembrie, tot de la ora 18.00.
*
Regizor de talie mondială, deţinător a numeroase premii şi al unui număr-record de participări la festivaluri internaţionale, Silviu Purcărete este prezent şi în această ediţie a Festivalului Naţional de Teatru cu un spectacol inspirat – noutate! – de un text al lui  I.L. Caragiale, din a cărui dramaturgie Purcărete a mai montat doar, acum mai bine de 20 de ani, O scrisoare pierdută. De astă dată, D’ale carnavalului, care capătă, în viziunea sa, o actualitate alarmantă…
Miţa Baston, Nae Girimea, Pampon sau Crăcănel, binecunoscuţii eroi  caragialieni, şi întreaga lume dezlănţuită a balului mascat se vor desfăşura cu aplomb graţie trupei Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi unei echipe de autori de mărimea întâi: regizorul Silviu Purcărete, scenograful Dragoş Buhagiar şi compozitorul Vasile Şirli. Spectacolul se va juca în FNT, într-o reprezentaţie unică, joi, 3 noiembrie, ora 20.30, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti.
*
Apreciat pentru forţa imaginilor din montările sale, unde diversele arte se întâlnesc pentru a crea realităţi teatrale extreme, Mihai Măniuţiu semnează regia spectacolului Othello şi preaiubita lui Desdemona, după William Shakespeare, care îşi invită publicul joi, 3 noiembrie, şi vineri, 4 noiembrie, la sala Atelier a Teatrului Naţional. Producţie a Teatrului de Mişcare Studio M din Sfântu Gheorghe, Othello rămâne, chiar şi recitit cu ochelari moderni, aceeaşi poveste uluitoare despre gelozie, teamă, invidie şi complexe de inferioritate, ce poartă marca Mihai Măniuţiu. Coregrafia spectacolului este semnată de reputatul coregraf budapestan Peter Uray.
*
Radu Afrim, prezenţă constantă pe afişul Festivalului Naţional de Teatru, propune joi, 3 noiembrie, de la ora 18.00 şi vineri, 4 noiembrie, o dublă reprezentaţie (la cererea publicului!), de la ora 15.30 şi 21.00,  la Sala Majestic a Teatrului Odeon, o comedie melancolică, plină de culoare şi savoare, în care întrebările despre dragoste şi singurătate nu-şi găsesc întotdeauna răspuns, ci ne aruncă mai degrabă într-un joc al căutării, deopotrivă periculos şi pasionant. O piesă-basm, o piesă-poem, care, neîndoielnic, va aduce în sală uriaşa afluenţă de tineri spectatori obişnuită la montările semnate Radu Afrim.
*
Theodor Cristian Popescu pune în scenă, pentru prima dată în România, textul dramaturgului catalan Jordi Galcerán Metoda (Metoda Grönholm), programat, în a doua reprezentaţie, joi, 3 noiembrie, ora 18.00, la Teatrul „Nottara”, a cărui producţie este. Un spectacol despre  cinismul evaluării candidaţilor la diverse posturi din companiile multinaţionale, dar şi despre temerea majoră cu care se confruntă omul zilelor noastre: aceea de a nu fi declarat respins la interviul pentru ocuparea unui loc de muncă! Regizorul crede în sensul teatrului ca discurs credibil şi direct, cu declarată semnificaţie socială.
*
Producător: Uniunea Teatrală din România – UNITER
Proiect finanţat de: Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Primăria Municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti
Co-organizatori: ArCuB – Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti, Institutul Cultural Român, International Theatre Institute – Centrul Român
Co-producător: TVR
Parteneri: Ambasada Franţei, Institutul Francez
Sponsori: Unirea Shopping Center, Xerox, Volvo
Parteneri strategici: Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Odeon, Teatrul Bulandra,  Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, Teatrul Masca, Secţia română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT), Fundaţia Löwendal, Club Uniter Le Theatre
Parteneri de tradiţie: Radio România, Teatru.ro
Parteneri media: Adevărul, Dilema Veche, Caţavencii, 24FUN, Jurnalul Naţional, Yorick, SmartFM, Cocor, RFI România, Zoom, Observator Cultural, Suplimentul de Cultură, BeWhere, Agerpres, Spectacole Bucureşti, thechronicle.ro, vreaubilet.ro, port.ro, ArtAct Magazine, regizorcautpiesă.ro, LiterNet.ro, SISCO, Tataia, TELENEWS

Comentarii

comentarii

Scroll to top