Dialog cultural
Miercuri, 23 martie 2011, domnul EMIL BÂZGĂ, jazzman român stabilit la New York, se trezeşte cu o extraordinară poftă de viaţă şi de călătorie. Se uită în jur: New York peste tot. Deschide calculatorul şi trimite o ofertă de participare organizatorilor Festivalului Internaţional de Jazz de la Sibiu 2011, împreună cu trupa “Emil Bâzgă Quartet – New York”. Din acest gest inocent se naşte un spectacol autentic de sunet şi lumină pe care vi-l punem la dispoziţie mulţumită domnului EMIL BÂZGĂ. În colţul cu trompeta: domnul EMIL BÂZGĂ, jazzman stabilit la New York. În colţul cu managementul cultural: domnul HILARIUS JOHANNES KONSTANTIN SCHMIDT, organizatorul Festivalului Internaţional de Jazz de la Sibiu. To: office@sibiujazz.eu – Fundaţia Sibiu Jazz Festival/Fundaţia Pro Art Hermannstadt: “Din dorinţa de a participa anul acesta la Festivalul de la Sibiu, iată o ofertă de colaborare, bazată pe cel mai recent proiect al meu, “ACACIA FLOWER” (Emil Bâzgă Quartet), realizat în studiourile Tony Bennett din New York. Ataşat vă trimit informaţiile despre acest proiect, în limba engleză, iar muzica se poate asculta accesând linkul www.myspace.com/emilbizga. Sibiu. Domnul HILARIUS JOHANNES KONSTANTIN SCHMIDT acuză procedura ex abrupto şi lipsa unei captatio benevolentiae From: office@sibiujazz.eu. “Stimabile şi onorabile, Cetăţene, Tovarăşe, Domnule, Bună Seara (e aproape ora 18 în România). Noi, aici, în Ardeal, suntem obişnuiţi să ne salutăm, orişicum. Aşa începe relaţia între doi oameni. New York. Domnul EMIL BÂZGĂ acuză neglijarea elocuţiei şi a argumentelor Sibiu, domnul HILARIUS JOHANNES KONSTANTIN SCHMIDT invocă argumente de autoritate. Combatanţii se pregătesc să îşi ia la revedere “Când strămoşii tăi încă săreau din cracă în cracă şi se spălau cu coada pe dinţi dimineaţă, ai mei construiau cetăţi în Ardeal! – nothing personal. Cu cei cu care acum te tragi de şireturi, ţi-ai lovit geamantanul în gară sau eşti la partide de pescuit şi de şpriţuri. În rest, ‘la baie’. Fluenţa în idei de tip Ardeal se combină cu aroganţa şi mitocănismul de Regat. Prima dvs ‘problemă’ este o boală a majorităţii muzicienilor de jazz români din ţară şi de peste hotare: muzicieni buni, interesanţi, poate chiar redutabili, dar nişte ‘cizme’ arogante ca marketing şi management. Dacă trăiţi de atâţia ani în străinătate, de ce nu cereţi o ofertă de la unul din sutele/miile de birouri de management artişti de pe planeta asta, ca să vedeţi, să băgaţi la cap şi să puneţi în practică cum se trimite o scrisoare de ofertă, oriunde în lume, chiar şi în ţara ta de CĂCAT şi de baştină. Printre altele, la ofertă trimiţi: variante de proiect cu variante de muzicieni, valoarea prezumtivă a fiecărui proiect şi o scurtă, dar pregnantă şi desluşită prezentare a fiecărui proiect, însoţit de linkurile necesare. Nu mă îndoiesc că eşti un muzician bun, dar minusul mare este că apelezi la flexibilitatea interlocutorului şi acuzi părinţii şi şcoala aceluiaşi interlocutor de minusuri în educaţie, când, de fapt, din punctul meu de vedere, eşti o ‘cizmă’ în propriul tău management. În ceea ce priveşte prezenţa mea la Sibiu Jazz Festival, am datoria să-ţi comunic – îţi convine sau nu – că am fost alături de decedatul Nicolae Ion (Nicolae Ionescu), fondatorul Clubului de Jazz Sibiu şi al Festivalului de Jazz de la Sibiu, aşa că nu e cazul să te fută pe tine grija (mai direct şi pe româneşte spus) să te întrebi unde eram eu când excelenţa voastră participa la Festivalul de la Sibiu, în care ‘Festivalul promova valori româneşti’. Generaţia matale, indiferent că trăieşte la NYC sau în altă parte, nu mai are şi nu o să mai aibă niciodată o clasă aristocratică, măcar în relaţiile interumane, pe care o aveau muzicienii de atunci. Mătăluţă te jucai cu trompetuţa în praful Copoului sau al altui cartier al Ieşului când noi ‘declanşam’, în 1974, Sibiu Jazz Festival, la care au participat de-a lungul anilor întreaga elită a muzicienilor de jazz din Moldavia, care avea o doză imensă de umor, bun simţ şi o tandreţe molcomă, fără aroganţe şi mitocănii de Bucureşti, unde tu ţi-ai făcut studiile. Să auzim şi de bine. Nu mai îmi scrie, că nu îţi mai răspund. P.S.: Dacă, totuşi, vrei să apari în festivalul nostru din Ardeal, umileşte-te şi roagă un ‘sideman’, indiferent de culoarea pielii şi orientarea sexuală, filozofică, politică, să ne trimită o ofertă profesionistă, nu de târlă. Hilarius Johannes Konstantin Schmidt, Founder/Artistic Director/Producer, Sibiu Jazz Festival New York. Combatanţii îşi iau la revedere. Complet nedumerit, domnul EMIL BÂZGĂ nu ştie nici acum dacă a discutat într-adevăr cu domnul HILARIUS JOHANNES KONSTANTIN SCHMIDT “Stimate…Încă nu ştiu cui îi scriu acest mesaj şi continui să sper că dl Schmidt are calitatea necesară de a răspunde în altă manieră, şi anume una civilizată şi profesională. Din nefericire, îl reprezentaţi. Vă mulţumesc pentru răspunsul dvs., care este pe măsura aşteptărilor. Ce păcat că mi-aţi anihilat dreptul la replică. Dvs., care aveţi atâtea moşteniri culturale şi arhitecturale, ar trebui să fiţi prima persoană care să îmi ofere acest drept, mai ales că vă adresaţi unui pitecantrop din câte se vede. Câtă irosire de idei şi explicaţii defensive când vă adresaţi cuiva atât de limitat intelectual şi educaţional! Dovadă că nu puteţi trece prin bariera evolutivă care ne desparte decât folosind invective şi înjurături. Un splendid exemplu de nobleţe, fie ea şi ardeleană! Constat, după tonul şi conţinutul mesajului dvs., că ego-ul şubred care vă aparţine a fost oarecum vexat de răspunsul meu. Nu-i nimic, sunt sigur că aveţi o groază de prieteni care vă admiră şi aşa cum sunteţi: grandios şi impulsiv. În fond, nimeni nu-i perfect, deşi dvs. sunteţi pe aproape, cel puţin aşa demonstrează delirul narcisic care vă înglobează gândirea şi exprimarea verbală sau scrisă. Îmi cer scuze dacă sună adevărat. Probabil că eu v-am făcut să fiţi aşa. Cu multă prietenie, al dumneavoastră, Emil Bâzgă”. Comentarii |