900 de pagini de întuneric
O singură copie s-a păstrat din Traité des couleurs servant à la peinture à l’eau, un atlas (900 de pagini) al tuturor culorilor imaginabile, amestecate, încadrate și clasate de un pictor olandez fără biografie, A. Boogert. Nu știm de când Tratatul lui Boogert din secolul al XVII-lea tasează praful Bibliotecii Mejanés din Aix-en-Provence sau câți ani i-au trebuit lui Boogert să inventarieze și să inventeze miile de nuanțe. Ieșirea din umbră s-a petrecut odată cu digitalizarea copiei, pagină cu pagină, semnalată în mai de istoricul literar Erik Kwakkel; Internetului i-au sclipit ochii și a înfiat curiozitatea curcubeeană olandeză, dintr-o epocă atât de îndepărtată. Tratatul lui Boogert este strămoșul, echivalentul contemporan al lui Pantone, un soi de curte internațională a culorilor. După inspecția lui Kwakkel, nici un cercetător olandez nu a studiat Tratatul întocmit în scop educativ (ironia unei singure copii). De fapt, nici o mențiune despre Boogert sau încercarea lui de a sintetiza practicile picturii în acuarelă („Pentru o nuanță diferită, adăugați o picătură de apă; pentru o nuanță și mai diferită, adăugați două picături de apă…”). Deși efervescența perioadei în care Boogert a întocmit Tratatul („epoca de aur” a picturii olandeze – cu peste două sute de pictori în „funcție”) ar fi putut constitui un avantaj – din prisma interesului asupra lucrării, cumva, toate culorile imaginabile, descrise și indexate de mână, au staționat în întuneric vreme de trei sute de ani. Copia digitalizată (hi-res, zoomable) a Tratatului poate fi răsfoită aici. În secolul al XXI-lea, e caraghios, până și viermele Paint, în pofida primitivității lui, anulează funcția practică a Tratatului. Nu mai are ce culori să ne arate. Dar, cel mai probabil, o să rămână ultimul index al culorilor, pictat și caligrafiat cu trudă (a priori) doar pentru o funcție estetică. Cu Tratatul la manivela mâinilor, ne scapă, poate, o mirare și atât: „Cineva chiar a făcut asta?!”
————————– Înregistrată la Biblioteca Mejanés cu descrierea:
Comentarii |