Roboţii ne ajută să înţelegem natura umană

Hiroshi Ishiguro există ca inginer robotician şi ca robot umanoid. În august, publicaţia The European a discutat cu omul de ştiinţă japonez despre chestiuni legate de inteligenţă umană, science fiction şi moralitatea roboţilor. Ishiguro vede în robotică un mod de a-şi înţelege sinele. Pentru el, psihologia şi biologia oferă micro-interpretări ale naturii umane. De aceea, spune el, avem nevoie de o înţelegere „holistică” a omului şi să-l tratăm, pe acesta din urmă, ca pe un sistem complicat. Roboţii pot înlesni o astfel de înţelegere.

big_dda17349d3Hiroshi Ishiguro, inginer robotician, împreună cu Hiroshi Ishiguro, robot umanoid. (c) Hiroshi Ishiguro

Ishiguro ne lămureşte că, în mod fundamental, un sistem complex este un sistem haotic. Fiindcă are această componentă socială, omul devine foarte greu de „descris” în numere şi atât. Motivul pentru care construieşte roboţi umanoizi este acesta: pentru a interpune o oglindă între noi şi lume. Avem nevoie de o definiţie mult mai bună a umanităţii, iar roboţii, adaugă el, scot în evidenţă întocmai limitele de a ne defini în raport cu corpurile noastre.

În viitorul apropiat chiar, Ishiguro crede că oamenii se vor plimba pe stradă alături de roboţi. El citează nişte studii din Danemarca şi Japonia, potrivit cărora cei în vârstă au tendinţa să interacţioneze mai de grabă cu „obiecte mecanice” decât cu alţi oameni. Dependenţa lor în creştere îi face ezitanţi, evită să ceară (şi) mai mult ajutor. Dar oamenii sunt diferiţi prin dorinţele şi nevoiele lor. Această varietate largă este căutată şi în rândul roboţilor. Ishiguro afirmă că, până la urmă, vom înceta să inspectăm care e care şi vom accepta roboţii drept parteneri cvasi-umani.

E moral să fotocopiezi un individ ş.a.? Dar ce e moralitatea, se întreabă Ishiguro. Moralitatea japoneză, punctează el, în timpul celui de-al doilea Război Mondial, era de a se lupta cu alte state. Moralitatea este pentru el ca o limbă, un organism viu, în schimbare; de aceea, nu putem şti cum va arăta moralitatea viitorului şi care-i vor fi normele. Cum drepturile omului sunt un fabricat al societăţii, putem foarte uşor garanta şi roboţilor aceleaşi drepturi de care ne bucurăm noi înşine. La fel cum, în Noua Zeelandă, cimpanzeii se bucură astăzi de nişte drepturi pe care restul animalelor nu le au.

Comentarii

comentarii

Scroll to top