Creează-ţi faima post-mortem

Dacă n-am fost faimoşi în timpul vieţii, mai avem o şansă. O aplicaţie pentru Facebook, numită If I Die, permite utilizatorilor să îşi înregistreze mesaje video care să fie „postate” după moartea lor. Dezvoltată de o companie israeliană, ap. If I Die are peste un sfert de milion de abonaţi care creează mesaje video, găzduite de Facebook şi trimise prietenilor şi familiei când dau ortu’ popii. Unul dintre creatorii aplicaţiei, Eran Alfonta, spune că ideea If I Die i-a venit după ce un prieten şi soţia lui scăpaseră „ca prin minune” de un accident rutier. După asta, prietenul lui i-a mărturisit, mai mult sau mai puţin aproximativ, mă, cât de mult s-ar fi bucurat copiii mei să primească un mesaj de la noi, dacă muream!

Utilizatorii If I Die pot alege cui să trimită mesajele post-mortem, după un calendar preferenţial. Înainte să înceapă propagarea mesajelor, trebuie confirmată moartea fizică (şi digitală) a „utilizatorului”. Pentru asta e nevoie ca acesta să-şi aleagă dinainte un număr (obligatoriu) de trei garanţi care, împreună, să îi actualizeze moartea pe contul de Facebook. După asta, aplicaţia va trimite automat un link video celor „tăguiţi” de decedat. Un clip de 5 minute este gratuit. Pentru două sau mai multe clipuri (de până în 30 de minute), utilizatorul trebuie să plătească între 20-100 de dolari per clip.

Mare potenţial: 3 utilizatori de Facebook mor pe minut.

tumblr_m7ovagS0gi1qc4q1io1_1280

În august 2012, compania lui Alfonta a lansat o campanie (!) de marketing pentru aplicaţia lor. Campania, susceptibilă la critici dpdv. etic, se numeşte „If I Die 1st”. Primului abonat-decedat i se vor oferi 15 minute de faimă post-mortem prin publicarea ultimului clip pe Mashable, un site cunoscut de popularizare a tehnologiei. Potrivit site-ului campaniei, peste o sută de mii de oameni au intrat în competiţie (până în aprilie 2013).

Alfonta nu a fost surprins de succesul aplicaţiei lui, înţelegând că, prin ea, oamenii vor să aibă un anumit control al prezenţei lor după ce-a sunat ceasul morţii. Şi pentru că Internetul este foarte tânăr, oamenii nu au luat seamă de cum îşi vor manageria mortea digitală.

Într-unul dintre clipuri, un oarecare Jamie stă în faţa camerei şi vorbeşte: „Claudia se va ocupa de ştergerea istoricului căutărilor mele pe Google, nimeni nu trebuie să ştie de câte ori am căutat înălţimea lui Justin Bieber sau de câte ori m-am uitat la postările Papei de pe Twitter. Nu vreau ca asta să rămână ultima memorie despre mine. Nu vreau ca oamenii să-mi mai scrie pe peretele de pe Facebook. (…) Mi-aş fi dorit să vă îmbrăţişez şi să vă sărut pe toţi mai mult decât am făcut-o.”

foto: Joana Nénu pentru The Chronicle

Comentarii

comentarii

Scroll to top