„Zero risks” love, „zero deaths” war

Ieri am fost la performance-ul Elenei Copozeanu de pe strada Biserica Enei, nr. 16, inclus în programul Asociației Internaționale a Artiștilor de Performance (IPA). Bucureștiul ca platformă de performance e o desfătare, mai ales pentru că aici lucrurile sunt încă foarte fragede și surprinzătoare, nefinisate la nivelul ripostelor. Șocurile astea de body performance se produceau prin anii ’70, odată cu bunica Abramović. Zilele trecute, unii și alții, asistând la un performance sau altul, se întrebau: „Ce e asta?!” Cineva, la fel de confuz, răspunde într-un final: „E artă!” (Probabil cu A mare, deci să ne mai tacă fleanca.) „Dar ce-i aia performance?” se miră un altul. O româncă adorabilă, care a sărit cu mult gardul maturității, a știut cum să i-o taie (burghezește). Scârbită de neștiința bărbatului, sugerându-i să nu mai facă efortul de a înțelege: „Păi, dacă nu știți…!” Corect, corect, dacă nu știți, la ce dracu’ mai întrebați, ce rost mai are. „E [vorba de] ceva telepatic”, explică ea mai departe. La performance-ul Elenei Copozeanu, What you look is not just what is seen, am asistat în jur de 10 persoane (statice) + trecătorii impasibili sau consternați. Priveam din stradă, iar ea performa în spatele vitrinei. Cu trimitere la titlul performance-ului, observați în fotografii un detaliu oarecum înspăimântător: o cameră de filmat îndreptată către public – care, odată ce a ales să privească, a devenit parte din performance (What you look is not just what is seen). Am făcut (la rândul meu) o filmare de ~15 minute, din care o să transcriu, ajuns acasă, două, trei reacții din umbra urechilor (dincolo de râsetele publicului, declanșate de reacția trecătorului care se manifesta în 3 instanțe diferite: ba era complet neutru [dar nu excludem mascarea; „așa ceva e rușinos”], ba se crucea, ba se lumina tot la față):

(reacția unui străin când sânii au fost presați de geam): – Oh, that’s awesome. God. Ah…

(o tânără femeie): – Păcat că nu e Paul aici.

(un bărbat în trecere, dialogând cu alți bărbați):
– Păi, bă, mă duc peste și o violez.
– Ai prezervativ?
– Merg la magazin și iau.
– Ce număr porți? Am io. Vrei mai mare? Trage de el! Ha-ha-ha.

(bărbatul cu prezervativul la purtător, deja obosit de atâta privit): – Mă chemați și pe mine când își dă chiloții jos!

Dincolo de interpretările conexe, performance-ul ăsta a fost despre transpirație sexuală, accelerată fiind de Soarele care săgeta cu precădere „între-sânii”.

Fotografii: © George Șerban | The Chronicle

What you look is not just what is seen este un performance de Elena Copozeanu, artist vizual, @ IPA Bucharest 2014.

[Elena Copozeanu: In this performance installation, I want to redefine the Act of looking from the perspective of the one who is seen as object and subject of contemplation.]

10615801_339829662851640_725351772_n10490342_339829596184980_1561825269_n

10578062_339829576184982_1278118667_n

10615732_339829586184981_2110255357_n

10617425_339829462851660_1153002362_n

10643168_339829656184974_1375522954_n

10647596_339829602851646_110568716_n

10654067_339829466184993_1230732374_n

10660806_339829659518307_349117060_n

10681591_339829579518315_1021168295_n

10681845_339829652851641_1413567095_n

10694844_339829582851648_1929662206_n

10695086_339829456184994_1963613633_n10589770_339829476184992_704208974_n

10596112_339829472851659_1870929874_n

10656607_339829459518327_433235888_n

Comentarii

comentarii

Scroll to top