Trage existenţialist!

În perioada care a urmat Primului Război Mondial, o atracţie curioasă şi-a făcut apariţia în târguri: aşa-numitele „poligoane fotografice” sau „tiruri fotografice” (din engl. photographic shooting galleries). Când pariorul lovea în centrul ţintei, declanşa automat aparatul de fotografiat. În loc să câştige un balon sau o jucărie, participanţii primeau un instantaneu surprinzându-i în actul de tragere.

Expoziţia Shoot! Existential Photography parcurge istoria acestei practici fascinante, de la uzul ei popular în târguri şi bâlciuri, până la fascinaţia pe care a exercitat-o asupra unor artişti şi intelectuali precum Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, Man Ray şi Lee Miller. Fotografiile semnate de contemporanii Sylvia Ballhause, Agnès Geoffray, Jean-François Lecourt, Christian Marclay, Steven Pippin, Émilie Pitoiset, Niki de Saint Phalle, Rudolf Steiner şi Patrick Zachmann investighează numeroase analogii între a fotografia şi a împuşca.

Pentru Rudolf Steiner, de exemplu, aparatul de fotografiat poate fi, de asemenea, o ţintă. În seria Pictures of me, shooting myself into a picture/Fotografii cu mine împuşcându-mă într-o fotografie (să remarcăm că, în engleză, to shoot poate însemna şi a fotografia şi a împuşca), gaura lăsată de glonţ serveşte ca diafragmă pentru o cameră pinhole (camere care nu folosesc lentile), creând imaginea odată cu impactul. Instalaţia video şi de sunet Crossfire, de sublimul (da!) Christian Marclay (citiţi, tot la noi, un articol despre instalaţia video a lui Marclay, The Clock; aici), este o prelevare de secvenţe din filme hollywoodiene, în care actorii ţintesc asupra spectatorilor.

La sfârşitul expoziţiei, vizitatorii +18 vor avea oportunitatea de a-şi face propriul portret într-un poligon fotografic! Expoziţia Shoot! Existential Photography este deschisă la The Photographers Gallery, Londra, până în 6 ianuarie 2013. Curatorul expoziţiei, Clément Chéroux.

Istoric fotografii:

1. Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre Photo-shot, fairground at Porte d’Orléans, Paris, June 1929 © Jazz Editions / Gamma / Gamma-Rapho. Courtesy of The Photographers’ Gallery, London.
2. Steven Pippin, 35mm Pentax camera shot in the side, Auto-portrait with two mirrors, 2010. Courtesy of the artist and The Photographers’ Gallery, Lo.
3. Rudolph Steiner, Pictures of me, shooting myself into a picture, 1997, Fujichrome RDP II, transparencies. Presented in light boxes. © Rudolf Steiner.
4. Christian Marclay, Stills from Crossfire, 2007, Audio-visual installation on four screens, 8 min 27 s, loop. Courtesy of the artist, White Cube and The Photographers’ Gallery, London.
5. Ria van Dijk, Photo-shot, Oosterhout, Netherlands, 1978, Polaroid, © Erik Kessels. Courtesy Stedelijk Museum, Amsterdam. Courtesy of The Photographers’ Gallery, London.
6. Jean-François Lecourt, Shot into the camera, 1987, © Jean-François Lecourt. Collection of the artist, courtesy of The Photographers’ Gallery, London.

Comentarii

comentarii

Scroll to top