Bucharest Biennale 6: Înțelegând prin frica de a înțelege

Bucharest Biennale promovează cunoașterea si propagarea culturii – în special în domeniul artelor – prin intermediul cooperării și al schimburilor culturale în interiorul Europei și dincolo de granițele sale, elaborînd concomitent strategii ce stimulează înțelegerea reciprocă și oferă posibilități comprehensive din perspective diverse. Considerăm că este necesar să avem un dialog cu publicul și o platformă de manifestare pentru artiști, tot astfel cum trebuie să reinventăm noi forme de expresie artistică și să încurajăm curatorii să selecteze un grup consistent de artiști care să reprezinte cel mai bine unitatea în diversitate a Europei. BB urmărește să rezolve problemele complementare legate de tradiție și modernitate, de trecut și prezent, de localismul și satul global, și se straduiește să atingă un nivel de echilibru între calitatea sa estetică/artistică și nivelul de audiență prin depășirea sentimentului de reținere pe care îl are publicul larg față de artele contemporane.

Bienala creează un parteneriat între București – care este mai mult decât un oraș, căci reprezintă un simbol al modului în care politicul se reflectă în toate aspectele vieții – și Europa Occidentală, făcând totodată conexiunea cu o problemă universală, care nu ia în considerație contextul istoric sau geografic – problema rezistenței în viața de zi cu zi, a traiului și mărunțișurilor cotidiene ca mod de viață în general. BB este o structură ce are capacitatea de a transforma Orașul însuși într-un atelier permanent și într-un câmp de acțiune.

În prezent, Bucharest Biennale este singura bienală de artă contemporană din Centrul și Estul Europei.

1513726_615727865180328_8749016050456113786_n

Filip Gillissen, Knowing Me Knowing You, 2012, intervention. Private phone number of Razvan Ion consisting of 10 golden flickering digits hanging from a 3 x 4 meter steel frame and placed outside at the Bucharest Biennial main venue. Synthetic golden phone on pedestal displayed in the darkened gallery space with spotlights. Synthetic golden phone on pedestal displayed in the darkened gallery space with spotlights. Special edition for Bucharest Biennale 6.

Tema celei de-a șasea ediții a Bienalei de la București este Aprehensiunea. Înțelegând prin frica de a înțelege.

„De îndată ce ne naştem, frica devine o componentă esenţială a existenţei noastre. Complexul persecuţiei începe să-şi facă simţită prezenţa. Frica este indusă prin intermediul diverselor întâmplări şi al oamenilor din jurul nostru, prin acţiunile şi cunoştinţele lor, fie că sunt justificate sau nu, conştiente ori inconştiente. Freud explică în Civlizația și neajunsurile ei că oamenii simt o nevoie inconștientă de pedeapsă, care este o „manifestare instinctuală din partea ego-ului ajuns masochist sub influența sadisticului super-ego”. Înainte să încercăm să învingem orice putere opresivă externă, mai întâi trebuie să ne examinăm pe noi înșine. Nevoia inerentă de pedeapsă, gândul că merităm ceea ce primim, nu trebuie neglijate. Freud continuă spunând că nevoia inerentă de pedeapsă „este, cu alte cuvinte, o porțiune din instinctul orientat spre distrucția internă, prezentă în ego-ul inconștient, cu scopul de a forma un atașament de tip erotic față de super-ego”. Producem plăcere din agresiunea primită pentru a putea face față super-ego-ului nemilos. Agresiunea super-ego-ului asupra sa își are originea în neputința noastră, provenită încă din copilărie, de a ne externaliza în totalitate agresiunea biologică; prin urmare, o parte din această agresiune se transformă în agresiunea față de propria persoană. Așadar, se pare că pentru a putea înlătura orice formă de energie punitivă, în primul rând ar trebui, măcar într-o oarecare măsură, să nimicim anumite aspecte din propria persoană, sau să ajungem la o înțelegere cu partea masochistă și sadică a psihicului nostru. Iar asta nu este o sarcină ușoară. Este mai ușor să accepți și să te supui anumitor structuri decât să le înlături. A atinge nivelul la care să fii capabil să pui întrebări care generează progres reprezintă un efort de mari proporții, însă interogația este cea mai puternică și eficientă unealtă pe care a avut-o cineva vreodată la dispoziție pentru a evolua.”

(Fragment din textul curatorial al Bucharest Biennale 6, scris de Gergő Horváth. Varianta integrală a textului curatorial poate fi găsită în PAVILION #17, readerul BB6 și poate fi descărcat de pe www.pavilionjournal.org)

10342000_626149020804879_4759463336756430432_n

Participanți:

Carlos Aires (ES)
Matei Arnăutu (RO)
Dan Beudean (RO)
Adrian Dan (RO)
Dromedar (NO)
Arantxa Etcheverria (FR/RO)
Filip Gilissen (BE)
Bjørn Erik Haugen (NO)
Jan Kaila (FI)
Cezar Lăzărescu & 1+1 (RO)
Raqs Media Collective (IN)
Marilena Preda-Sânc (RO)
Gabriel Stoian (RO)
Stephanie Syjuco (USA/PH)
János Sugár (HU)
Alejandro Vidal (ES)
Erwin Wurm (A)
Mihai Zgondoiu (RO)
Zoltán Béla (RO)

Carlos Aires - How deep is your love, stainless steel knifes engraved with titles of love songs, dimensions variable, 2011.

Carlos Aires – How Deep Is Your Love; stainless steel knifes engraved with titles of love songs, dimensions variable, 2011.

Curator:

Gergő Horváth (n. 1993) este artist, interesat de activitatea curatorială și management cultural. A studiat muzica și în prezent studiază arta cu accent pe politici provizorii și structuri sociale improvizate (DIY). Din 2012, a colaborat în mai multe ocazii cu Pavilion. Recent a fost expus în „Afluența clasei muncitoare de la diferențiere la colectivism” și a curatoriat „100 de minute ungare”. A publicat mai multe texte în diverse publicații. Lucrează și trăiește în România și este cetățean maghiar.

10269078_627438724009242_2146987819354435921_o

Stephanie Syjuco (USA/PH), FREE TEXTS: An open source reading room, installation, dimensions variable, 2012. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.

Ziua deschiderii pentru presă și profesioniști:

22 mai 2014

11.00
Conferința de presă @ Hotel Intercontinental, în prezența artiștilor, a curatorului, a directorului executiv și a fondatorilor Bienalei.

12.00
On road PERFORMANCE de Cezar Lăzărescu & 1+1 (RO)

18.00
GRAMATIK OF FEAR
@Universitatea Națională de Arte, București (Str. Calea Griviței Nr. 28), Amfiteatru
Intrarea liberă.
O dezbatere despre frică și modul de îmbinare al componentelor acesteia, cu Gergő Horváth (curator BB6), Adrian Dan(artist), Erwin Wurm (artist), János Sugár (artist), Filip Gilissen (artist), Jan Kaila (artist, profesor Academia de Arte, Helsinki), Carlos Aires (artist), Liviana Dan (director interimar MNAC). Moderată de Răzvan Ion & Eugen Rădescu (profesori Universitatea București).

10269558_623597011060080_6683428407608639726_n

Arantxa Etcheverria (FR/RO), The Wolf, installation, polyurethane, metal pins, acrylic spray, 120 x 90 x 75 cm, 2009. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.

Utilizarea arhaică a cuvântului presupunea un amestec de teamă și respect. Teama este astăzi definită ca fiind o mare spaimă sau neliniște. Reverența, cu sensul de respect adânc pentru cineva sau ceva. Există un paradox în creștinismul de masă, cum ar fi cel în care acesta este prezentat ca fiind o religie a iubirii, dar care în fapt, alienează prin dogmele sale și alimentează temerile legate de lumea trecătoare, prin amenințări despre Iadul care îi urmează. Autocrațiile și nu democrațiile sunt cele care prosperă de pe urma politicilor fricii. Autocrația însă, nu implică și violență, ci o teamă obedientă. O teamă pe care o consideri utilă pentru că te protejează de rele. Teama are o componență chimică mai concentrată decât a altor emoții, prin urmare nu se mai pot face prea multe cu ajutorul rațiunii, odată ce teama puternică este instalată.
Participanții vor explora dublul sens al cuvântului aprehensiune, frica de un eveniment posibil și în sensul de comprehensiune.

13.00 – 19.00
BUCHAREST BIENNALE va fi deschisă pentru presă și profesioniști.
Intrarea pe bază de acreditare.

22.00
Live PERFORMANCE Dromedar (NO) @ Control Club
(Str. Constantin Mille Nr. 4)
. Intrarea pe bază de invitație.

23.00
GRAND OPENING PARTY cu DJ set by Bogman @ Club Control powered by Reforma (www.re-forma.ro)

Intrarea pe bază de invitație.

Alejandro Vidal, Any idea that can be defended is presumed guilty, paper plane folded with CIA original letter office paper, 2011. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.

Alejandro Vidal, Any idea that can be defended is presumed guilty, paper plane folded with CIA original letter office paper, 2011. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.

Locații

Fiecare dintre locațiile alese pentru BB6 este justificată prin istoricul ei, implicarea socio-politică, dar și prin localizarea topografică.
Detalii pe www.bucharestbiennale.org/venues.
De asemenea, poți descărca harta pentru iOS sau Android de pe getlokal.ro
Toate locațiile sunt deschise de marți până duminică, orele 13.00-18.00.

Publicații

PAVILION – jurnal pentru politică și cultură va dedica numărul 17 bienalei.
Publicația/reader-ul BB6 poate fi comandat în formula tipărită sau descărcat gratuit în format PDF de pe www.pavilionjournal.org
Poate fi de asemenea achiziționat de la info-point-ul BUCHAREST BIENNALE 6.

Expose practice

@PAVILION | proudly supported by UniCredit Țiriac Bank
Str. C.A.Rosetti, nr. 36 (intrarea din str. Jean Louis Calderon)

4

Erwin Wurm (A), Instructions On How To Be Politically Incorrect, Be a Terrorist, c-print, 4 pieces, 75 x 50 cm each, 2003.

Expose practice este o serie de discuții săptămânale ce vor avea loc la Pavilion – centru de artă și cultură contemporană, și vor fi susținute de artiști participanți la Bucharest Biennale 6 și prezenți în București în perioada respectivă. Discuțiile invită artiștii participanți să vorbească despre propriile practici, metodele de cercetare și abordare, într-un cadru informal. Expose practice este un program generat de curatorul BB6, Gergő Horváth.

Program:
29 mai – Mihai Zgondoiu
5 iunie – Marilena Preda-Sânc
12 iunie – Matei Arnăutu
19 iunie – Gabriel Stoian
26 iunie – Adrian Dan
3 iulie – Zoltán Béla
(Prelegerile vor avea loc în limba română)

Marilena Preda-Sânc (RO), Globe, object, world globe, nails, 35 x 35 x 35 cm, 1999. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.Marilena Preda-Sânc (RO), Globe, object, world globe, nails, 35 x 35 x 35 cm, 1999. Courtesy of the artist and Bucharest Biennale.

Evenimente conexe și paralele

Evenimentele paralele sunt evenimente colaterale ce vor avea loc în timpul desfășurării BB6. Programul nostru își propune să ofere o privire de ansamblu cât mai cuprinzătoare asupra diferitelor aspecte ale scenei culturale locale, publicului regional, național și internațional. Programul de evenimente conexe & paralele furnizează o platformă transdisciplinară de discuții, pentru artiștii independenți și pentru producătorii culturali care trăiesc și își desfășoară activitatea în regiune, precum și pentru instituțiile locale, organizațiile de artă și culturale.
Pentru detalii vă rugăm să vizitați www.bucharestbiennale.org/parallel-eventswww.bucharestbiennale.org/connected-events sau pagina noastră de Facebook: Bucharest Biennale – Bucharest International Biennial of Contemporary Art.

Zoltán Béla, Nonfunctional Object, painted nail with two heads, 150 cm, 2004. Courtesy of the artist, Bucharest Biennale and Anca Poterasu Gallery. The work is part of Jean Philippe Guibert-Lassagne collection.

Zoltán Béla, Nonfunctional Object, painted nail with two heads, 150 cm, 2004. Courtesy of the artist, Bucharest Biennale and Anca Poterasu Gallery. The work is part of Jean Philippe Guibert-Lassagne collection.

 

—————-

BUCHAREST BIENNALE
Bucharest International Biennial for Contemporary Art

Str. C.A. Rosetti nr. 36 (crossing with Str. Jean Louis Calderon),
Bucharest 020015, Romania
T: + 4 021 310 5469
PAVILION, BUCHAREST BIENNALE și CENTRUL PAVILION sunt proiecte fondate și inițiate de Răzvan Ion și Eugen Rădescu.
Dan Beudean (RO), The Hunter, mixed media on canvas, 165 x 80 cm, 2013. Courtesy of Zorzini Gallery, the artist and Bucharest Biennale.
Dan Beudean (RO), The Hunter, mixed media on canvas, 165 x 80 cm, 2013. Courtesy of Zorzini Gallery, the artist and Bucharest Biennale.

BUCHAREST BIENNALE 6 SE DESFĂȘOARĂ ÎN PERIOADA 22 MAI – 24 IULIE 2014.

———————————————————————————————————————————————–
The Chronicle este partener media Bucharest Biennale 6.
———————————————————————————————————————————————–

Comentarii

comentarii

Scroll to top